17. december

Billedkunstner: Med traditioner kan man forklare andre sin tro

Fra min egen barndom husker jeg glæden ved at gå ud i skoven og fælde juletræet. Den tradition har jeg givet videre til mine piger, fortæller Simon Aaen. Foto: Privatfoto

For billedkunstner Simon Aaen er det vigtigt at fælde sit eget juletræ – og at holde fast i historien om Jesu fødsel. At få børn har lært ham at tale om sin tro

Juleaftensgudstjenesten er en helt fast tradition i min familie. Her bliver vi mindet om julens fortælling om Jesu fødsel, og den er vigtig at holde fast i.

Vi plejer at gå hjem og spise julegodter bagefter og hjælpehinanden med at gøre klar til julemiddagen, hvor vi spiser andesteg. Ofte er vi sammen med min kones mor eller mine forældre, men i år fejrer vi juleaften med min kones kusines børn. Hun døde af kræft for nogle år siden.

Fra min egen barndom husker jeg glæden ved at gå ud i skoven og fælde juletræet. Vi vadede rundt i gummistøvler mellem træerne og forhandlede om, hvilket træ, der var pænest til vores stue. Som regel endte vi alligevel tilbage ved det træ, vi først havde udset os. Den tradition har jeg givet videre til mine piger, og vi fælder selv vores juletræ i dagene op til juleaften, men træet kommer først ind i stuen og bliver pyntet på lillejuleaften.

I december måned pynter vi gerne op med gran og nisselandskaber, men vi har også flere krybbespil, der viser julens historie med små figurer. Et af krybbespillene er lavet af træ og stammer fra Nigeria, hvor jeg boede, indtil jeg var syv år . Det krybbespil betyder noget helt særligt for mig.

Samværet med familien er vigtigt i julen, men det kristne budskab har også betydning for mig. Vores ældste datter, Iben, synger i kirkekor, og det har givet anledning til at tale om flere af julens og kirkens traditioner.

Da jeg fik børn, gik det op for mig, at religiøse traditioner og ritualer er vigtige for at kunne forklare sin tro til andre. Tidligere talte jeg ikke så meget om min tro, for den var en personlig sag for mig. Men jeg har lært, at jeg er nødt til at tale med mine piger om kristendommen, for at de selv kan tage stilling til den. Derfor slutter vi altid dagen af med at bede en aftenbøn sammen, ligesom jeg selv gjorde som barn.

Når jeg arbejder med religiøse motiver i min kunst, forsøger jeg at skabe fornyelse i udtrykket, men bevare en sikker forankring i kunsthistorien og teologien. Jeg vil gerne hjælpe beskueren på vej ved at male genkendelige elementer fra en bibelsk fortælling, men der skal også være en abstrakt del, hvor der er plads til, at beskueren selv kan fortolke sit liv ind i maleriet. Ofte ser man mere i det usete end i det sete, og sådan er det også med troen. Jeg har netop lavet et maleri af julenat, hvor de mørke farver antyder stalden og nattens mørke. Lyset i midten af maleriet, ned mod krybben, symboliserer det håb og lys, der kom til os med Jesu fødsel.

Simon Aaen arbejder med religiøse motiver i sine kunstværker. Her ses en fortolkning af fortællingen om julenat. Foto: Privatfoto