12. december

"For en muslim er jul blot en almindelig fridag"

I realiteten lever en praktiserende muslim blot i julen, som han/hun ville have gjort på en anden dag. Det skal dog siges, at mange danske muslimer elsker smagen af dejlig varm risengrød, som spises i anledning af julen, skriver Hüseyin Demirezen Foto: tingitania - Fotolia

Selvom Jesus er en respekteret profet i islam, fejrer praktiserende muslimer ikke jul. Men mange muslimer kan godt lide risengrød, skriver Hüseyin Demirezen fra Dialog Forum Aarhus

Julen er den årlige højtid i den kristne tro, hvor man fejrer Kristi fødsel som noget af det helligste i den kristne selvforståelse. Anno 2015 fejrer de fleste i Danmark dog ikke julen på grund af den religiøse betydning, men for dens mere fremtrædende karakter som en ferie –og forsamlingsdag. 

Spørgsmålet om, hvorvidt muslimer fejrer jul, vender tilbage hvert år; spørgsmålets aktualitet i lyset af integrationsdebatten kan diskuteres, men jeg mener, det er relevant. Relevansen skal ses i lyset af, hvad julens egentlige budskab er.

Julen er omdrejningspunktet for begrebet hygge - et socialt højdepunkt - hvor man tager en pause fra hverdagens fart og tumult; en højtid dedikeret til familie og venner. Derfor bør spørgsmålet egentlig være, hvorvidt julen i Danmark bliver fejret i dens egentlige forstand. I samme åndedrag må man spørge om, hvor mange der kender julens egentlige betydning. Min opfattelse er, at få fejrer julen og mange fejrer hyggen og familien. 

Selvom Jesus er en anerkendt, respekteret og elsket profet i Islam, kan det ikke siges, at de praktiserende muslimer fejrer julen. Det skal dog siges, at de fleste muslimer benytter dagene til at være sammen med familien, andre sociale aktiviteter eller til at holde ferie.

Det er en dag, hvor man er koblet væk fra den daglige rutine, grundet en fuldkommen nationsferie, der gør, at man kan bruge tiden på alt andet, end det der udgør ens erhvervsrutine.

Julen har ikke en meget anderledes betydning for en muslim end den har for en kulturkristen dansker.

”Fejringen” for en kulturkristen er anderledes, hvilket siger sig selv, da en praktiserende muslim ikke har dedikeret en julemiddag eller to i anledningen. I realiteten lever en praktiserende muslim blot i julen, som han/hun ville have gjort på en anden dag.

Det skal dog siges, at mange danske muslimer elsker smagen af dejlig varm risengrød, som spises i anledning af julen.

Hüseyin Demirezen er jurastuderende og medlem af Dialog Forum Aarhus