Kommentaren

Det betyder Ånden for verdens kristne

Spiritualitet er selve energikilden for mission. Mission i Ånden forvandler og bringer os sammen med hinanden og med skaberværket. Guds Ånds mission er at forny hele skaberværket, mener adjungeret professor Knud Jørgensen. Foto: Thorkild Amdi.

At slå følge med Ånden er at finde døren til vejen, sandheden og livet. Det er i grunden, hvad kristen mission handler om – når en tigger fortæller en anden tigger, hvor man kan finde livets brød, skriver adjungeret professor Knud Jørgensen

Kristne har netop fejret pinse til minde om den Hellige Ånds komme pinsedag i Jerusalem. De fleste i Danmark har nogenlunde styr på jul og påske, mens pinse og Hellig Ånd for mange er noget diffust, næsten a la den gamle engelske betegnelse for Helligånden: ‘The Holy Ghost’ = det hellige spøgelse.

Det kan være, fordi protestanter ikke har været så gode til at forklare Åndens gerning og virke. Pinsevenner og ortodokse kirker har et meget mere virkelighedsnært forhold til Ånden.

Blandt pinsevenner handler pinsen om Åndens kraft og om Åndens dåb, som giver sig til kende i tungetale og gaver til at helbrede og profetere. At opleve en åndsdåb er selve kendetegnet på, man er blevet kristen.

Læs også: Helligåndens kraft skaber hellighed i os selv

Blandt ortodokse kristne kan man tale lige så konkret om Ånden. Mission, siger man, er at slå følge med Ånden (‘joining in with the Spirit’). Guds Ånd er virksom i verden i det store og det små; vi må lære at få øje på hans virke og slå følge med ham på vej ud i hverdag og verden.

For to år siden præsenterede Kirkernes Verdensråd et nyt dokument om mission. Det hedder ‘Sammen for livet. Mission og evangelisering i ændrede landskaber’. I dette dokument har pinsevenner og ortodokse slået sig sammen. Resultatet er at Den Hellige Ånd har fået en central plads; ja, hele dokumentet er bygget op omkring Åndens virke og værk og vor erkendelse og vilje til at lade os lede af Ånden.

Missionsdokumentet udfolder og tolker Åndens gerninger og giver en fælles kristen tolkningsramme, hvor der også er plads til klassisk protestantisk mission og dens mangfoldige ansigter.

Nu er det ikke sådan, at Ånden først kom pinsedag. På Bibelens første blade kan vi læse om, hvordan Guds Ånd svævede over vandene og var virksom i skabelsen. Og om hvordan Gud blæste sin livgivende Ånd ind i det første menneske.

Ånden er livets Ånd, som skaber og fornyer alle ting, hører vi i salmerne (for eksempel Salme 104 og 30). Skabelsens liv og Guds liv er sammenvævede. Derfor handler mission ikke kun om at gå til verdens ende, men om at finde udtryk for vort forsonede forhold til alt skabt liv.

Råbet fra jorden og råbet fra de fattige er et råb til Gud om menneskenes uretfærdighed. At slå følge med Ånden er derfor at tage skaberværket alvorligt – at tage del i fejringen af skaberværket og at kæmpe mod alt, som ødelægger skaberværket.

Og her kan vi slå følge ikke bare med Ånden, men med hverandre på tværs af religiøse skillelinjer, i kampen mod en forbrugermentalitet, som i sidste ende vil lægge verden øde og føre til endeløs ødelæggelse af jordens ressourcer.

Læs også: Til kamp for skaberværket!

Hver gang vi fejrer pinse, mindes jeg en bog, som jeg i 1972 var med til at oversætte til dansk. Den er skrevet af en engelsk missionær og biskop, som hed John V. Taylor. På dansk har den en lang og from titel: ‘Kærligheds og Sandheds Ånd. Den Hellige Ånd og den Kristne Mission’ (DMS Forlag, 1972).

Den engelske titel er mere enkel og konkret: ‘The Go Between God’ – en Gud, som går imellem – som bygger bro mellem alle ting og holder det hele sammen. Sådan er Den Hellige Ånd; han slår bro mellem Gud og os og mellem mig og mine medskabninger; han tænder lyset, så jeg ser skabningen, min næste, og hvem Jesus Kristus er.

For Ånden er Jesu Kristi Ånd – hjælperen, trøsteren, talsmanden, som Jesus lovede at sende til disciplene, når han selv forlod dem. Det er ham, som overbeviser mig om, at jeg står med tomme hænder overfor Gud, og at vejen hjem er at blive født på ny af Ånden og at lade Ånden vejlede mig til sandheden.

At slå følge med Ånden er at finde døren til vejen, sandheden og livet. Det er i grunden, hvad kristen mission handler om – når en tigger fortæller en anden tigger, hvor man kan finde livets brød.

Mission handler om at slå følge med Ånden. Det begynder med Guds skabelseshandling og fortsætter med genskabelse gennem Den Hellige Ånds livgivende kraft. Pinsedag handler om tunger af ild, som forvandler mennesker til kirke og Guds folk på vej til naboen og verden for at fortælle, at sandheden har sejret, og den onde har tabt.

Læs også: Pinsen er Helligåndens højtid

Spiritualitet er selve energikilden for mission. Mission i Ånden forvandler og bringer os sammen med hinanden og med skaberværket. Guds Ånds mission er at forny hele skaberværket.

Derfor er mission spændende – fordi det handler om at se Åndens fodtrin i verden og slå følge.

Knud Jørgensen er adjungeret professor ved Menighetsfakultet i Oslo og skriver kommentaren til religion.dk.