Min bedste bog til hængekøjen

Jacob Holdt: Ateistisk forfatter gav mig interessen for kristendom tilbage

For forfatter og fotograf Jacob Holdt vil "Jesusevangeliet" af José Saramago altid have en særlig plads. Romanen gav ham nemlig interessen for kristendommen tilbage efter, han havde lagt troen på hylden i mange år. Foto: Ritzau

På trods af at bogen er blevet udskældt for at være blasfemisk og misbruge Bibelens ord, var det José Saramagos roman ”Jesusevangeliet”, som fik Jacob Holdt til at genfinde interessen for den kristendom, han havde vendt ryggen i mange år

Da forfatter og fotograf Jacob Holdt var på ferie i Indonesien med sin familie, glemte han helt at gå på opdagelse i landet, fordi han var så optaget af at læse den portugisiske forfatter José Saramagos ”Jesusevangeliet”. Om morgenen fortalte han ivrigt sin kone og datter om de kapitler, han havde læst i løbet af natten.

”Jesusevangeliet” er en fiktiv genfortælling af Jesu liv, som skildrer frelseren som en menneskelig skikkelse med fejl og tvivl. Den ateistiske nobelprismodtager José Saramago mødte efter udgivelsen af ”Jesusevangeliet” så megen kritik fra især den katolske kirke, at han frivilligt flyttede i eksil på Kanarieøerne. Men for Jacob Holdt fik bogen så stor betydning, at han fandt sin støvede Bibel frem fra gemmerne:

”’Jesusevangeliet’ er sådan en bog, der får én til at styrte hjem for at læse Det Nye Testamente for at tjekke: stod der virkelig sådan? Gud er for eksempel enormt egoistisk i romanen. I bogen slutter Jesus på korset med at sige om sin far: Tilgiv ham, thi han vide ikke hvad han gør. Citatet er en omskrivning af Jesu ord i Lukasevangeliet, hvor Jesus beder sin far om at tilgive de magthavere, som er i gang med at korsfæste ham."
 
Jacob Holdt voksede op i en kristen familie med en præstefar, der med Jacob Holdts egne ord: ”lullede mig i søvn med kristendommen”. Men da han læste ”Jesusevangeliet” begyndte interessen at komme tilbage:

”Nu går jeg frivilligt i kirke for at høre min præsts spændende fortolkninger af de bibeltekster, som det var ateisten José Saramago, der fik mig til først at åbne op for,” fortæller Jacob Holdt.

”Min far fandt romanen på kanten til at være blasfemisk, men hvad gør det, når bogen fik mig til i en høj alder at interessere mig for kristendom igen?” siger Jacob Holdt, som er begejstret for den portugisiske forfatters evne til at skildre Jesu liv på en levende måde:
 
”Han er en fabelagtig fortæller, som har evnet at vende op og ned på det billede, jeg havde af Jesu liv samt forholdet til Gud og hele kristendommen.” På trods af, det er 18 år siden, han læste romanen, bruger Jacob Holdt den stadig i sit daglige liv:
 
”José Saramago har lært mig at bruge provokationer i mine foredrag. Det er åbenbart nødvendigt nogle gange for at vække de sovende, som det også skete for mig selv.”