10 Darwin-citater om tro og videnskab

Skabte Gud verden ved hjælp af "big bang"? Herhjemme spiller spørgsmålet ikke den store rolle, fordi de fleste af danskerne tilslutter sig Charles Darwins evolutionsteori, men i USA har spørgsmålet skabt stor debat. Foto: Foto: stock.xchng.

Skabte Gud verden ved hjælp af "big bang"? Læs her, hvad Darwin selv mente om evolution og skabelse

Afgørelsen om hvorvidt Gud havde en finger med i spillet i skabelsen, eller om "big bang" og menneskene opstod helt af sig selv, forbliver en trossag. Herhjemme spiller spørgsmålet ikke den store rolle, fordi de fleste af os (82 procent skriver Kristeligt Dagblad) tilslutter os Charles Darwins evolutionsteori, hvad enten vi så forener den med troen på en skabende gud eller ej.

Debat mellem Darwin-tilhængere og kreationister

Andre steder i verden, især i USA, bølger debatten frem og tilbage mellem evolutionister, det vil sige ateistiske tilhængere af Darwin, og kreationister, der i denne sammenhæng betyder folk, som tror, at Gud skabte verden på en måde, der er uforenelig med evolutionsteorien, for eksempel i fuldstændig overensstemmelse med skabelsesberetningen i bibelens 1. Mosebog.

Nick Spencer, en engelsk forsker fra den teologiske tænketank 'Theos', mener, at Darwin tages som gidsel, når han tages til indtægt for et ateistisk synspunkt, der benægter muligheden af, at der kunne være et guddommeligt ophav til evolutionen.

"Darwin var aldrig ateist", skriver Spencer i The Times, og forsøger at nuancere debatten ved hjælp af citater fra Charles Darwin:

De 10 Darwin-citater:

1. "Mysteriet om alle tings begyndelse er uløseligt for os; og jeg er tilfreds med at forblive agnostiker." (Selvbiografi)

2. "Det forekommer mig at være absurd at tvivle på, at en mand kan tro på Gud og samtidig tilslutte sig evolutionslæren." (Brev til John Fordyce, 7. maj 1879)

3. "Jeg har svært ved at se, hvordan religion og videnskab kan holdes så adskilt, som [Edward Pusey] ønsker Men jeg er helt enig i at der ikke er nogen grund til, at tilhængere af de to skoler skal komme med bitre udfald mod hinanden." (Brev til J. Brodie Innes, 27. november 1878)

4. "Selv under mine største udsving har jeg aldrig været ateist i den forstand, at jeg har benægtet Guds eksistens." (Brev til John Fordyce, 7. maj 1879)

5. "Som oftest (og mere og mere i takt med at jeg bliver ældre), men ikke altid, tror jeg, at agnostisk er den mest korrekte beskrivelse af min sindstilstand." (Brev til John Fordyce, 7. maj 1879)

6. "Jeg beklager, at jeg er nødt til at fortælle dig, at jeg ikke tror på bibelen som guddommelig åbenbaring, og derfor heller ikke på Jesus Kristus som Guds søn." (Brev til Frederick McDermott, 24. november 1880)

7. [I samtale med ateisten Edward Aveling, 1881] "Hvorfor er du så aggressiv? Vinder man noget ved at forsøge at tvinge disse nye ideer ned over hovedet på folk?" (Edward Aveling, Charles Darwins religiøse anskuelser)

8. "Ville nogen stole på en abes overbevisninger, hvis der findes overbevisninger i en abes hjerne?" (Brev til Graham William, 3. juli 1881)

9. "Min teologi er noget rod: Jeg kan ikke opfatte universet som resultatet af blind tilfældighed; og alligevel ser jeg intet bevis for et godgørende design." (Brev til Joseph Hooker, 12. juli 1870)

10. "Jeg kan ikke beslutte mig for, i hvor høj grad en indre overbevisning om, at der må være en skaber eller første årsag, er et virkelig troværdigt bevis." (Brev til Francis Abbot, 6. september 1871)

Skabte Gud verden ved hjælp af "Big Bang"? - Foto: stock.xchng.