Latin in, "i", og caro, "kød". I religionshistorien betegnelse for det fænomen, at et guddommeligt væsen træder frem i en menneskelig krop

HINDUISME: Inden for hinduisme er en guddommelig inkarnation af Shiva og Vishnu et almindeligt træk. I mytologien er det dog primært sat i forbindelse med Vishnu-figuren. Han inkarnerer sig eller manifesterer sig, hver gang verdensordenen eller dharma er truet. Og i sin inkarnerede figur får han bugt med kaosmagten eller det, der forsøger at nedbryde dharma. Efterhånden var der mange figurer, der blev sat i forbindelse med Vishnu som hans inkarnationer eller avataraer, men i 700-tallet standardiserede man dette antal til ti, hvor Rama og Krishna som den syvende og ottende avatara er de mest kendte.

KRISTENDOM: Her forbindes forestillingen om inkarnationen eksklusivt med Kristus. Hans guddommelighed ses i Det Nye Testamente som et resultat enten af underfuld undfangelse og fødsel eller af, at han ved dåben har fået meddelt Guds ånd og således er antaget eller adopteret som Guds søn

SAI BABA-BEVÆGELSEN: Grundlæggeren og lederen Sathya Sai Baba opfattes som en inkarnation af guden Krishna, idet han kaldes Krishnas avatar (betyder "nedsteget"), dvs. det guddommelige inkarneret i en menneskelig form. Udsagn som "Jeg er den Allestedsnærværende, Almægtige og Alvidende" afspejler denne selvforståelse hos Sathya Sai Baba. Han opfattes tillige som en inkarnation af guruen Sai Baba fra Shirdi og identificeres desuden pga. sine mirakler som Kristus