De fem såkaldte kendetegn som en mandlig sikh og til dels kvinder bærer, efter at de har ladet sig indvie til Khalsabroderskabet, der markerer en religiøs og social binding til sikhreligionen. Indvielsesritualet sker som regel under Baisakhi-festen. De fem k'er, der er kesh (uklippet hår), kanga (hårkam), kara (stålarmbånd), kirpan (sværd eller daggert), kaccha (shorts eller lærredsunderbukser), blev indstiftet af den tiende og sidste guru Gobind Singh.

De fem k'er bæres stadig, og der lægges stor vægt på deres symbolik, selvom forklaringerne er mange.

Kesh, uklippet hår og til dels skæg: Sikherne mener, at man går imod Guds skaberværk, når man klipper hår og skæg. Hår og skæg vokser til en vis længde, og det skal man ikke ændre på. Samtidigt er hår og skægvæksten en tydelig markering af, hvem der er medlem af broderskabet.

Kanga, kam: Et renlighedssymbol der skal minde sikherne om, at de skal leve et rent liv både fysisk og psykisk. Fysisk bør det lange hår vaskes ofte og redes mindst to gange om dagen med kammen efter et helt fastlagt mønster. Kammen bruges derefter til at holde håret på plads under turbanen.

Kara, stålarmbånd: Har mange betydninger der primært kredser om enhedstanken, som det runde armbånd markerer. Det skal minde om Khalsabroderskabets enhed og styrke som stål, ligesom det markerer Guds enhed, og at han er uden begyndelse og afslutning. Det skal sidde omkring det højre håndled og ligne den ene del af et håndjern, hvilket symboliserer, at man er lænket til Gud. Løfter man hånden for at udøve unødig vold, vil man blive mindet om denne tilknytning og derfor sænke den igen.

Kirpan, sværd eller daggert: Betyder at broderskabet skal kæmpe imod undertrykkelse, forsvare sandheden og hjælpe de forsvarsløse. Daggerten skal kun bruges i forsvar, ikke angreb, ligesom armbåndet markerede.

Kaccha, shorts eller lærredsunderbukser: Er lette at bevæge sig i under kamp. Desuden skal de minde bæreren om, at han ikke skal begå utroskab.

Turbanen, som sikherne kendes bedst for, hører ikke til de fem k'er. Det er en praktisk foranstaltning for at holde det lange hår på plads, ligesom det markerer, hvem der hører til broderskabet. Farven på turbanen kan antyde, hvilken sikh-bevægelse bæreren tilhører, men de fleste moderate sikher tager den farve på, der passer til resten af deres beklædning, lejligheden osv. Gobind Singh, den tiende og sidste sikh-guru, der indstiftede Khalsabroderskabet, bar turban. Ligesom han indsatte de fem k'er, understregede han, at man skulle leve med ham som forbillede. Han henviste til sin levevis og religiøse praksis, men broderskabet tog det bogstaveligt og klædte sig som han.