Personifikation af det onde eller begæret inden for buddhisme. Han bliver kaldt Fristeren eller Begærets fyrste, og det er ham, der forsøger at vildlede mennesket til at lade sig styre af sansernes og drifternes behov. Derved skaber han en tilknytning til livet og danner grundlag for genfødslernes evindelige kredsløb.

Der er mange henvisninger til Mara, der egentlig betyder Dræberen, i buddhisternes helligtekster, men ligesom mange andre figurer i den buddhistiske mytologi har han ingen realitet. Han er snarere billede på en indre psykologisk tilstand, som man skal bekæmpe, da den trækker i den forkerte retning.

I folkereligiøsiteten får Mara dog kød og blod, og man ser ham bl.a. afbildet som den, der omklamrer Livshjulet med sine lange negle og skarpe tænder, og han er en medvirkende årsag til, at det drejer rundt. Ligesom det er ham, der i Buddha-legenden forsøger at friste Gautama Buddha til at opgive sit forehavende om at nå til oplysning ved at love ham guld og grønne skove. Gautama Buddha afviser ham, og det ender med en kamp imellem de to modsatrettede kræfter (billede på den indre kamp i mennesket), som Buddha vinder.