Gads religionsleksikon

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z Æ Ø

theravadabuddhisme

Sanskrit "den ældste videns buddhisme". Selvbetegnelse for den retning, der officielt blev grundlagt i 300-tallet f.v.t. Den bliver af sine modstandere også kaldt hinayana-buddhisme ("det lille fartøjs buddhisme"), da retningen kritiseres for kun at have plads til ordinerede munke og nonner i sit frelsessystem. Retningen finder man i dag i Sri Lanka, Thailand, Myanmar (Burma), Laos og Cambodia.

Theravada anser sin fortolkning af buddhismen for at være den, der ligger nærmest den oprindelige, den ældste, og den forsøger kategorisk at følge den lære, der skulle være udsprunget af den historiske Buddhas mund. Det betyder, at den kun anerkender Tripitaka, også kaldet Pali-kanon, der blev nedskrevet af theravadabuddhister i det første århundred f.v.t., som autoritativ, samt kommentarer tilknyttet den som fx Buddhaghosas (ca. 430 e.v.t.)

Det, der primært adskiller theravada fra den anden store retning mahyana, er

1. dens forståelse af nirvana som den anser som en stabil tilstand i modsætning til denne verdens ustabilitet. Mahayana er derimod mere radikal og beskriver nirvana som en ubetinget tilstand, som tomheden,

2. at theravada har en individualistisk frelseslære, hvor målet er at nå til fuldstændig oplysning og erkendelse, at blive en arhat, så man sikrer sin egen indgang i nirvana. I modsætning hertil har mahayana bodhisattva-forestillingen, hvor en person, der er nået til oplysning, venter med at indgå i nirvana og gerne lader sig genføde for at hjælpe andre til samme erkendelse,

3. at theravada anser selve den historiske Buddha og hans lære som hovedpunktet for sin lære i modsætning til mahayana, der ser den historiske Buddha som en manifestation af en åndelig buddha-natur.

Det er forkert blevet antaget, at theravadabuddhisme var den "oprindelige" buddhisme, som andre retninger senere tog afstand fra. Man skal snarere se den som en reformistisk retning, der snævert forsøger at følge den lære, som den mener, den historiske Buddha anviste og satte i gang i sin første prædiken i Benares. De Tre Juveler (Triratna): Dharma (læren), Sangha (munkesamfundet) og Buddha ses som helt grundlæggende for læren. Dvs. man skal igennem munkestadiet i sine bestræbelser på at blive frigjort fra genfødslernes kredsløb.