Vedersø Præstegård minder mig om Munks kristentro

Vedersø Præstegård gjorde indtryk på teolog og panelist Ricardt Riis. Foto: Leif Tuxen.

"Jeg har aldrig været en fan af døde stuer og livsforladte rum", skriver teolog Ricardt Riis, som alligevel fik et levende indtryk af Kaj Munk under et besøg i Vedersø Præstegård

Vedersø præstegård ligger ualmindelig smukt. Nu var det også ualmindelig smukt vejr, da jeg var der sidst. Man forstår godt det suk, Kaj Munk udstøder i et digt imod mesteren med den tunge tornekrone: Jo, men se dog fra din ærestrone/ hvor din Faders skønne jord er skøn. Skøn er den. På Lolland, ja. Men også her i det vilde vesten, med Nørresø liggende udbredt med Husby kirke bagved og klitterne, der rejser sig og skygger for udsynet mod Vesterhavet.

Denne gang var der åbent i præstegården. Man kunne gå rundt fra stue til stue med en vejledning i hånden: her er Regensen, her Havestuen og her, hen over loftet, Stærekassen, hvor mange værker blev til. Det var altså her, han havde levet, denne sære person med et blik, dirrende af intensitet, en intensitet, man stadig fornemmer springe ud fra de døde bogstaver.

Jeg har aldrig været en fan af døde stuer og livsforladte rum. Og dog var det en oplevelse at gå fra det ene tomme rum til det næste og læse de plancher, der var sat op. Her havde de lyttet til radioen fra England, her havde han og Drewsen Christensen spillet skak, og ikke mindst her, i denne entre, havde han sagt det sidste farvel til Faderens skønne jord med alt, hvad der er i den, kone, børn, præstegård, jagt, natur.

Hvorfor gjorde han det? Hvorfor løb han den risiko? Hvorfor dukkede han ikke nakken og gjorde sig usynlig? Hvorfor rejste han land og rige rundt og læste op af sit skuespil om Niels Ebbesen? Han måtte da vide, at det kunne ende, som det gjorde.

Det gjorde han, fordi han var kristen. Ikke nogen særlig kristen, bare almindelig kristen. Men en almindelig kristen, der vidste, hvad det gjaldt, vidste, at der var ord, der trængte sig på og måtte udtales, vidste, at uretten ikke måtte råde upåtalt, vidste, at den Kristus, der er Ordet, ikke tåler at gemmes til efter krigen.

Nå ja, på hjemvejen gjorde vi holdt ved Hørbylunde bakker. Der havde jeg været før. Og der er alt forandret, for livet må jo gå videre. Men i Vedersø Præstegård! Der var tapetet det samme, gelænderet, dørene, vinduerne. Alt sammen ramme om den sære kristne, der i sin særhed vidste, hvad det kunne ende med, om man rettede sig efter Kristi kald: Følg mig! men alligevel fulgte det.

Mester med den tunge Tornekrone
følg mig, følg mig, var dit Bud, din Bøn.
Jo, men se dog fra din Ærestrone,
hvor din Faders skønne Jord er skøn.

Mester med den tunge Tornekrone:
Hvo sit Liv vil bjerge, naar det ej!
Hjælp mig da trods Præstegaard og Kone,
ja, selv Drengene at følge dig.

Kaj Munk, december 1943

Digterpræsten Kaj Munk i sit arbejdsværelse i Vedersø præstegård. (Arkivfoto)
Vedersø Kirke. -- Foto: wikimedia commons
Karen Lund Andersen er kunstneren bag den ofte besøgte portrætbuste af Kaj Munk ved Vedersø Kirke. Foto: Arkivfoto