Moonie-ekspert bliver æresdoktor

Tiden arbejder for en individualiseret religiøsitet, siger professor Eileen Barker, der torsdag blev æresdoktor ved Københavns Universitet

I dag er hun i USA og holder møde med FBI. Mødet handler om FBI's håndtering af selvmordssekter. I forgårs spiste hun frokost med et afhoppet medlem af Moonbevægelsen, og i går blev den 62-årige professor i religionssociologi ved London School of Economics, Eileen Barker udnævnt til æresdoktor på Københavns Universitet. Hun er en af de mest anerkendte forskere i nye religiøse bevægelser og har været pionér inden for feltet. Hendes ry som forsker har også samlet et mere end fuldt undervisningslokale, da hun nogle timer før udnævnelsen til æresdoktor forelæser på Institut for Religionshistorie på Amager. De godt 90 studerende tager linoleumsgulvet og vindueskarmen til hjælp for at lytte med. Blandt de studerende er der en stor interesse i at forske i nye religiøse bevægelser, og flere ser den ivrigt gestikulerende engelske kvinde som et forbillede. Balancerede sandheder Eileen Barker har i tre årtier forsket i nye religiøse bevægelser. Hun fører en kosmopolitisk tilværelse, har gæsteforelæst på mere end 100 universiteter og bruges ofte af britiske medier som kommentator om religiøse emner. Hun fik interessen for de nye religiøse bevægelser, da hun i 1970'erne indledte dybdegående studier blandt Moonbevægelsens medlemmer. Hun står bag mere end 170 publikationer, men mest kendt er hendes prisbelønnede bog »The Making of a Moonie: Brainwashing of Choice?« (En Moonie bliver til: Hjernevask eller valg, red.). - Jeg er ikke selv religiøs. Jeg voksede op i den skotske kirke, men voksede også fra den. Jeg tror ikke på én sandhed, men på objektive og balancerede sandheder. Jeg ser det som min rolle at præsentere de værdier, der findes i de nye religiøse grupper på en så objektiv facon som muligt og på den måde bidrage med en større forståelse af dem, siger Eileen Barker, der i 1988 grundlagde INFORM, der oplyser om nye religiøse bevægelser. Det arbejde finansieres delvis af den engelske regering, og alle større engelske kirkesamfund bidrager. INFORM vil gerne oplyse, men Eileen Barker vil ikke se organisationen sidestillet med Dialogcentret. Hun siger med et smil, at hun skændes godt med Dialogcentrets Johannes Aagaard. De to professorers holdninger til den nye religiøsitet er grundlæggende forskellige, forklarer hun. Ikke alene Johannes Aagaard og Dialogcentret, men også andre lignende organisationer har langet ud efter Eileen Barker. Kritikerne mener, at hun tager de nye religiøse gruppers parti i sin stræben efter religionssociologisk objektivitet. I de år, Eileen Barker har fulgt de nye religiøse bevægelser, er mange af grupperne fra Moon-bevægelsen til Guds Børn gået fra første til anden generation. Generationsskiftet har ændret bevægelsernes adfærd, mener hun. - Moonierne er blevet mere afslappede. Færre af dem lever i lukkede centre. De har fået mange børn, og de moonier, der var unge i 1970'erne, er i dag travle forældre med langt mindre tid til at missionere, siger hun. Lettere dialog Internet er en anden faktor, der har ændret livet i de traditionelt lukkede og stramt hierarkisk opbyggede grupper. - Med Internet er det blevet langt lettere for en moonie at være i dialog med mennesker uden for bevægelsen ved for eksempel at chatte. Og medlemmernes adgang til kritiske informationer om bevægelsen er blevet langt mere tilgængelige. Det har betydet en opblødning, siger Eileen Barker. Hun påpeger, at mange af de nye religiøse bevægelsers ideer er blevet folkeeje. I de 30 år, hun har fulgt dem, har den religiøse og moralske pluralisme overhalet den institutionaliserede religion. - Sådan som jeg ser det, vil den individualiserede spiritualitet også præge den fremtidige udvikling. Jeg har ikke set noget, der modbeviser den udvikling. Den kommende tid vil i endnu højere grad være præget af en religiøs diversitet, hvor enhver kan vælge.