Ateister kvæder Herren en vise

Foto: En.wikipedia.org Foto: Foto: En.wikipedia.org

Selvom det tyske metalband, Rammstein, er mest kendt for deres sange om sex, kannibalisme og menneskelig tragedie, finder Gud af og til en særlig plads i deres tekster

Til ethvert stort og tungt klingende metalband hører der en fanskare af teenagere. Og til teenagere, der dyrker rockmusik hører der bekymrede forældrene, som mistænker deres børn for ikke blot at være fans af et rockband, men af satan.

Diskussionen om Rammsteins bekendelse til en kult blev ikke bedre, da to af bødlerne på Columbine Highschool bar Rammstein t-shirts ved massakren på skolen.
 
Rammsteins medlemmer afviser imidlertid enhver sammenhæng med satanisme. Bandets medlemmer tager derudover afstand fra enhver form for instutionaliseret religion. Bandets keyboardspiller, Christian "Flake" Lorenz, har engang sagt om religion:
 
- Jeg tager afstand fra religion, som bliver omdannet til rigide institutioner. Jeg synes også, at religiøs fanatisme og mission er farligt.
 
Rammstein går i Goethes fodspor
På trods af at bandet tager afstand fra religion, får Gud af og til plads i Rammsteins tekstunivers. Sangen, Dalai Lama, drejer sig om en far og søns kvaler på et fly, der bliver udsat for et vældigt stormvejr.
Paradoksalt har sangen fået sin sin titel efter den nulevende 14, Dalai Lama, der lider af flyskræk.
 
Hør sangen nedenfor. Artiklen fortsætter umiddelbart efter klippet.

"Dalai Lama" har - ud over titlen - intet med tibetansk buddhisme at gøre. Sangens hovedperson er en lunefuld Gud, som hersker over både vind og vejr. Guds leg med elementerne bliver menneskenes undergang.
 
Handlingsforløbet er bygget op over den tyske digter Goethes digt, Erlkönig (Elverkongen), hvor faderen og sønnen om natten ridder hjem mod familiens gård.

Sønnen bliver undervejs hvisket en stemme i øret, der lokker barnet med løfter om skønne lege og farverige blomster. Barnet kan ikke modstå stemmen og på et tidspunkt gør Elverkongen barnet fortræd. Da faderen endelig er fremme ved gården, er drengen død.
 
Rammstein giver Goethe vinger
I Rammsteins tekst er tranportmiddel ikke en hest, men et fly. Sangen indledes med faderen og sønnen, der slapper af i flyet - trygge og sikre. De er på vej til moderens fødselsdag. Her kommer Gud ind i billedet.
 
Gud vil ikke acceptere det menneskelige overmod, at det tror sig i stand til at beherske luftrummet. Hos Goethe er den ukendte elverkonge erstattet af en hævngerrig Gud, der kræver et offer. Barnet bliver da Guds udvalgte ofring.
 
Derfor kalder Gud på sin "udsendte" hjælper, nemlig Vinden, der sørger for uro og panik i flyet. Særlig ondskabsfuld er Guds udsendte her, fordi Vinden lader faderen tage livet af sit eget barn, da faderen søger at skærme sønnen fra uroen ved at knuge barnet tæt ind mod sin krop.
 
Det tragiske resultatet er, at sønnen bliver kvalt i faderens omfavnelse.
Barnet udånder og barnets ånd vender tilbage til det sted, den kommer fra, nemlig til Vinden.
 
Rammstein er religionskritik
Gud finder sin helt egen plads i Rammsteins tekstunivers. Ifølge Rammsteins Dalai Lama er musik også et stykke religionskritik, fordi den udstiller enhver religion, der kræver et offer for at kunne bestå. I dette tilfælde lader Rammstein endda Gud kræve et menneskebarn som offer.
 
Der er også tale om en kritik af den antropomorfe religion, hvor Gud er ligeså nederdrægtig og hævngerrig som mennesket selv.

Rammstein tager på en næsten udsolgt europa-tourné til efteråret.