Derfor bruger den ekstreme højrefløj symboler fra nordisk mytologi

Da Kongressen i Washington D.C. blev stormet den 6. januar 2021, var denne mand en af de fremtrædende personer. Hans navn er Jake Angeli, men han kendes også under navnet Q-shaman. Hans bare overkrop viste fremtrædende tatoveringer med referencer til nordisk mytologi - blandt andet de sammenflettede trekanter, et valknut-symbol, der relateres til den nordiske mytologis øverste gud, Odin. Foto: Stephanie Keith/Reuters/Ritzau Scanpix

I mange år har en række forskellige grupper af nynazistisk og fascistisk observans prydet sig med symboler, der hører hjemme i den nordiske mytologi. Men hvad er det ved runerne, Odin og Thor, der tiltrækker grupper på den ekstreme højrefløj?

Det er ingen hemmelighed, at vikingetiden er moderne. Et væld af film, serier og rockbands gør brug af tydelige referencer til den for tiden nok mest kendte del af de nordiske landes historie.

Runer, guder og symboler fra den mytologiske verden, der dominerede nordens verdensforståelse indtil Harald Blåtand introducerede danerne for den kristne tro, har længe lånt sig til ikke bare popkulturen, men også politiske ideologier og bevægelser. Og flere af disse bevægelser har repræsenteret elementer af den tidlige danske middelalder på en måde, der ikke nødvendigvis stemmer overens med den historiske korrekthed.

Man skal ikke se sig længere tilbage end til den 6. januar 2021, hvor en stor og diffus masse af mennesker indvarslede det nye år med en revolte, da de trængte ind i Kongressen – hele USA's parlamentariske bygning – i Washington D.C. og gjorde anstød mod landets vigtigste politiske institution.

Den måske mest omtalte person i forbindelse med denne begivenhed – udover den daværende amerikanske præsident Donald Trump – var den såkaldte Q-shaman, hvis borgerlige navn er Jake Angeli. Med pelshue, horn, ansigtsmaling, tatoveret korpus og bevæbnet med spyd, bar han visse referencer til nordisk mytologi og vikinger i tillæg til den fremvoksende konspirationsteori Qanon.

Blandt Q-shamans fremtrædende tatoveringer var en afbildning af Yggdrasil, den nordiske mytologis livstræ, Mjølner (Thors hammer) og et symbol, der kaldes valknut, som består af et antal sammenflettede trekanter. Valknut-symbolets betydning er omgivet af tvivl, men det kan have relation til den nordiske mytologis øverste gud, Odin.

Ifølge Tina Wilchen Christensen, der er ph.d. i antropologi og adjunkt ved DPU på Aarhus Universitet, er der to årsager til, at højreekstreme, nationalistiske og nynazistiske grupper gør brug af sådanne symboler:

”Symbolerne antyder en forbindelse mellem de her grupper og en ’ren’ fortid for den ariske race. Det gør de ved at pege tilbage på vikingetiden som et fælles ophav. Samtidig indikerer symboler som runerne styrke,” forklarer hun.

”Det var de tyske nazister, der indførte denne forbindelse mellem vikingetiden og højreekstremisme,” forklarer Tina Wilchen Christensen og peger på eksempelvis det tyske tøjmærke Thor Steinar, hvis logo bærer symboler, der vurderes at referere til nynazisme i en sådan grad, at mærket i 2004 blev gjort ulovligt i Tyskland.

Hun henviser også til det svenske band, Ultima Thule. De spiller såkaldt ’vikingarock’, og et tidligere medlem af bandet har haft relationer til nynazistiske miljøer i Sverige.

”Det er en særlig æstetik, der gør sig gældende blandt de her nynazistiske grupper. Der er nogle træk, som er gennemgående i disse miljøer på samme måde som, at der er træk, som er gennemgående i dansk design,” forklarer Tina Wilchen Christensen.

Men i stedet for rene linjer, simpelhed og funktionalisme, har de nynazistiske grupper altså en æstetik, der skuer tilbage på vikingetiden.

Tre niveauer af historiebrug
Mathias Nordvig er ph.d. og forsker i nordisk mytologi ved University of Colorado i USA. Han ser tre niveauer i interessen for den nordiske mytologi langt derude på den politiske højrefløj:

”Der er dem, som er æstetisk tiltrukket af nordisk mytologi. Så er der nogle, der af racemæssige årsager er interesseret i nordisk mytologi, og til sidst har vi dem, der er religiøst interesserede i det,” observerer Mathias Nordvig.

”Q-shaman ser ikke ud til at være specielt spirituelt involveret i noget, der har med nordisk mytologi at gøre, taget i betragtning af hans udtalelser på diverse sociale medier, som derimod antyder, at han er af kristen overbevisning. Men der er helt klart noget new age over ham.”

Den æstetiske interesse i nordisk mytologi er afledt af vikingemyten om den ekstremt stærke og handlekraftige skandinaviske mand, der var voldelig, og som koloniserede og hærgede verden. Myten er blevet kultiveret siden 1800-tallet og er i dag i bedste fald en meget forsimplet måde at anskue en historisk gruppe af mennesker på, mener Mathias Nordvig.

”Den racemæssige interesse i nordisk mytologi er baseret på en forestilling om, at de blonde skandinaver er racemæssigt renere end alle andre. Det går tilbage til den nationalsocialistiske ideologi, men det trækker også tråde ud til andre ideologier, som for eksempel radikal traditionalisme, som betegner ideer, der var meget udbredte i slutningen af 1800-tallet frem til begyndelsen af 1900-tallet. Det var både inspireret af darwinisme og evolutionsteorien og Madam Blavatskys raceteorier, der indebærer, at race og spiritualitet går hånd i hånd, og at de hvide nordeuropæere er de mest spirituelt udviklede,” forklarer han.

De tre kategorier er ikke skarpt skåret op. Mange af miljøerne bevæger sig nemlig på tværs af de tre niveauer. Derfor vægrer Mathias Nordvig sig også lidt ved at kalde højreekstremistiske gruppers brug af symboler fra den nordiske mytologi indholdsløs symbolik:

”For jeg ved, at der er folk i de her miljøer, der opfatter symbolerne som enormt stærke og meningsfulde – selvom man kunne være tilbøjelig til at kalde det misbrug,” indvender han og fortsætter:

”Den nynazistiske gruppe Den Nordiske Modstandsbevægelse bruger eksempelvis Tyr-runen, fordi nazisterne brugte den som symbol for sejr. Men bag det er der den historiske betydning. Netop Tyr-runen er kendt fra middelalderens runedigte, der var en art huskeremser til runerne. Her blev den forbundet med guden Tyr. Det er ikke sådan, at de bare har taget de her symboler ud af den blå luft, men de betyder noget andet blandt tilhængere af Den Nordiske Modstandsbevægelse end det, der fremgår af runedigtene.”