Jesus større end Justin Bieber på Facebook

Facebook-siden Jesus Daily slår klart popstjernen Justin Bieber og fodboldholdet Manchester United på Facebooks liste over sider med mest aktive brugere.

På Facebook tiltrækker både Jesus og Bibelen mere aktivitet end fodboldholdet Manchester United og popstjernerne Justin Bieber og Lady Gaga

Klokken 19.30, torsdag aften: Facebook-siden Jesus Daily opdaterer sin væg med beskeden Bed for de sultne børn verden over. Må Gud hjælpe dem. En time senere har 15.000 mennesker trykket på synes godt om-knappen og dermed indikeret, at de støtter budskabet.

Ifølge statistiksiden allfacebook.com indtager Jesus Daily en klar førsteplads og siden The Bible en andenplads på listen over sider på Facebook med størst brugeraktivitet den seneste uge. Nøjagtigt 2.280.724 gange inden for den sidste uge har brugere enten trykket synes godt om eller kommenteret direkte på Jesus Dailys opdateringer.

Det betyder, at sider som Manchester United, Justin Bieber og "Lady Gaga" (alle mellem 850.000 og 950.000 interaktioner sidste uge) må se sig forvist til henholdsvis tredje-, fjerde- og sjettepladsen, mens siden Dios es bueno! (Gud er god, red.) ligger nummer ni med 422.285 brugerreaktioner, og en side kaldet Jesus Christ ligger nummer 16.

At dele Guds ord
Både Jesus Daily og The Bible-sidernes mål er at udbrede kristendommen. Især Jesus Daily er ikke bange for at slå sit ærinde stort op. Dens erklærede mål er hvert år, at hjælpe 50.000 mennesker til at tro på Kristus.

Manden, der står bag siden, hedder doktor Aaron Tabor, der til daglig driver en amerikansk vægttabshjemmeside. Til hjemmesiden christianpost.com fortæller han, hvorfor han har startet Jesus Daily.

For to år siden så jeg behovet for en Facebook-side, der fokuserer på Jesus Kristus andre sider fokuserede kun bredt på kristendommen.

Og det ser ud til, at han så rigtigt i at opfylde det behov. Ifølge Aaron Tabor har siden de sidste 10 dage fået 1.434 mennesker til at omvende sig. Dette tal bekræftes dog ikke af noget tilgængelig statistik. Men Tabor er sikker på, at Facebook er en effektiv måde at dele Jesu budskab på.

Vi fokuserer på at bringe søgende mennesker til siden gennem Facebooks store energi ved at bede vores brugere om at dele og kommentere det indhold, vi sætter på siden. På den måde spreder vi budskabet til brugernes venner, som så spreder det videre.

Også den anglikanske præst Mark Brown, som står bag siden The Bible, har store planer for sin side. Til christianpost.com udtaler han, at hans mål er at få 10 millioner fans af siden.

Ikke fordi tallet i sig selv er vigtigt, men for at påvirke en hel generation til at få et dybere forhold til Gud og for at dele det glade budskab om Jesus.

Ateistisk hærværk
Selvom de kristne sider altså nyder stor succes, betyder den øgede opmærksomhed også, at flere mennesker er begyndt at chikanere siden. Ifølge christianpost.com har flere mennesker sat pornografiske billeder og billeder af sultne børn op på siden, og tonen i debatten kan til tider være meget hård. Men ifølge Aaron Tabor forudser Bibelen den slags opførsel:

Jeg er da blevet chokeret over, hvor ondskabsfulde de ateister, der angriber vores side, er. Men det viser bare, hvor mørk menneskets sjæl kan være, og det bekræfter den bibelske sandhed, at mennesket elsker mørket mere end lyset.

Og han fortsætter da også arbejdet ufortrødent. Han har netop lanceret en iPhone-applikation, der hjælper folk med at få adgang til daglige bønner og bibelcitater.