Muslimske stemmer

Omar Marzouk: Islam handler for mig om at have gode intentioner

Komiker Omar Marzouk er vokset op med et fundament af islam. Det tog ham nogle år at finde ud af, hvad det rent praktisk betød for hans måde at leve på. Foto: Leif Tuxen

Komiker Omar Marzouks personlige tro har udviklet sig meget gennem hans liv. Han har ellers sat flueben ved alle de ting, en god muslim ikke må, men i dag giver troen ham en vished om, at alting nok skal gå alligevel

Ved første øjekast lader det ikke til, at komiker Omar Marzouk lever et liv, der er påvirket synderligt meget af religion. Han beder ikke, faster ikke, er ikke bleg for en god fest og i sit arbejde som komiker har han ofte gjort islam og muslimer til genstand for sine jokes.

Men under overfladen spiller troen en stor rolle for Omar Marzouk. I hans øjne er det ikke en persons handlinger, der er det vigtige - det er intentionen bag, der virkelig tæller.

Hans far tilhører en sufisme-inspireret gren af islam, og det gjorde, at Omar Marzouks religiøse opvækst ikke var præget af regler om, at man bare skal følge de skrevne retningslinjer. I stedet fungerede religionen som afsæt for oplysning om filosofi og moral, og hvordan man er et godt menneske.

“Min opvækst var ikke særlig bogstavtro på den måde, at man bare gør de ting, der står i Koranen og Hadith. De bogstavtro mener, at man bare skal faste og bede fem gange om dagen for at være en god muslim. Jeg gør ingen af delene, og nogle vil garanteret mene, at jeg lever et dekadent og ikke-muslimsk liv. Men for mig handler islam meget mere om hvilke bevæggrunde, der ligger bag ens handlinger. For mig gør det, at jeg bliver klar over, hvorfor jeg gør ting, fordi jeg overvejer, om jeg har de rigtige intentioner,” fortæller Omar Marzouk.

Da han var yngre, spillede religionen også en stor rolle i Omar Marzouks liv. Da hans ikke-muslimske venner begyndte at drikke alkohol og fatte interesse for det modsatte køn, var han stadig en del af fællesskabet, men uden at deltage i de ting, som ifølge hans tro var forkerte:

“Jeg kom i et meget religiøst miljø, men midt i mine teenageår begyndte jeg at interagere meget med mine danske venner. For alle os, der har en muslimsk baggrund, kommer der en skillevej, når man i teenageårene bliver konfronteret meget direkte med alle de klassiske haram-ting (ting, der er forbudte for muslimer, red.), eksempelvis at man ikke må drikke alkohol eller have sex før ægteskabet,” siger Omar Marzouk.

Mødte skepsis trods gode intentioner

Som ung fik Omar Marzouk nemt mange veninder, fordi han med sin religiøse baggrund ikke udgjorde nogen fare for pigerne: Det med at have sex lå ikke i kortene hos ham, så han blev gode venner med dem i stedet for.

“Men jeg var simpelthen så naiv. På et tidspunkt ville en af mine veninder vise mig, at hun havde lært mavedans, hjemme i sin studielejlighed på Amager. Hun havde lavet middag til mig og viste mig den der dans, og jeg sad bare og tænkte ‘Hvor er du dygtig!’, for der var bare ingen seksuelle intentioner fra min side. Det var slet ikke inde i billedet for mig. Det var først bagefter, jeg fandt ud af, hvor skuffet hun egentlig var blevet,” fortæller Omar Marzouk med et stort grin.

Selvom han havde gode intentioner, skabte de mange veninder og omgangen med mere letlevende kammerater mistro i Omar Marzouks bagland, og det blev et vendepunkt for ham:

“Jeg begyndte at møde en skepsis blandt mine muslimske venner, og især fra min far, for de var usikre på, om jeg var på afveje, og om jeg nu var en ordentlig muslim. Det provokerede mig helt vildt, for min far havde jo netop lært mig, at det der med at være en god muslim ikke handlede om alle de overfladiske handlinger. Så jeg begyndte at tage afstand fra det religiøse miljø og gik all-in på alle de ting, jeg ikke måtte.”

Men den unge Omar Marzouk fandt ud af, at det udskejende balladeliv ikke var noget for ham.

“Her spillede hele det religiøse etiksæt ind og mindede mig på en måde om, at det der ikke var en vej, jeg skulle gå ned af. Den mindede mig om, at man ikke nødvendigvis behøver at give efter for alle sine lyster. Jeg ved godt, at det lyder enormt frelst at sige, men jeg tror, at jeg har fået et bedre liv af at have religionen,” fortæller Omar Marzouk.

Troens robusthed

I dag bruger Omar Marzouk troen som et redskab til at tale med sine børn om svære emner som død og sorg, og så er han begyndt at reflektere mere over religionen i takt med, at han er blevet ældre:

“Jeg tror ikke, at jeg er blevet mere religiøs, end da jeg var yngre, men jeg er blevet mere spirituel. Nogle vil mene, at det er modsætninger, fordi man i det spirituelle frakobler dogmatikken. Men jeg vil derimod argumentere for, at dem, der holder fast i dogmatikken, i virkeligheden er dem, der bevæger sig væk fra religionen. For livet er simpelthen for komplekst til at koge det ned til regler om, hvad man må og ikke må. Religionen kan give nogle mennesker indsigt og ro, og man behøver ikke at lade sig kvæle af dogmatik,” siger Omar Marzouk.

For ham er tro et mærkeligt emne at snakke om. Han oplever danskernes forhold til tro som præget af uvidenhed og manglende indsigt - både når det kommer til kristendom og islam.

“Det er som om folk, der ikke selv er troende, føler, at de er på et højere udviklingsplan og synes, at man er kulturelt eller intelligensmæssigt tilbagestående, hvis man tror på noget,” siger Omar Marzouk og fortsætter:

“Men for mig giver det altså en robusthed i livet, som jeg ikke får andre steder fra. Alting i livet er så kaotisk og tilfældigt, og der giver troen mig en grundlæggende følelse af, at det hele nok skal gå alligevel. Den giver en vished om, at der måske kan være en større mening med alting, selvom det hele kan virke så meningsløst.”

I Omar Marzouks teenageår var hans muslimske bagland usikre på, om han stadig var en god muslim. Det provokerede ham så meget, at han besluttede sig for at gøre alle de forbudte ting - men han fandt hurtigt ud af, at det ikke var noget for ham. Foto: Leif Tuxen

Jeg ved godt, at det lyder enormt frelst at sige, men jeg tror, at jeg har fået et bedre liv af at have religionen.

Omar Marzouk