Giver det mening at tale om en god Gud, når der findes så meget ondskab i verden? Det har mennesker diskuteret, s siden religionerne har eksisteret. I jødedom, kristendom og islam er der ofte tale om, at det onde personificeres som Den Onde, Satan eller Djævelen. Moralsk taler man om det onde som resultat af, at mennesket med vilje modarbejder eller forsømmer det gode.
I dette tema kan du læse forskellige religiøse menneskers tanker om forholdet mellem Guds almagt og verdens lidelse: Hvad siger religionerne om ondskab? Hvordan lyder religionernes forklaring på det onde? Er mennesket født ondt?
Hvordan håndterer mennesket en ondskab så gennemgribende som den, der lå bag Holocaust? Måske i virkeligheden bedre end vi bryder os om, mente den jødisk-tyske filosof Hannah Arendt
Nazisternes racebaserede forfølgelser var inspireret af det tyske kejserriges kolonisering i dele af Afrika. Folkedrab og masseudryddelse fandt altså sted lang tid før Anden Verdenskrigs jødeforfølgelser
Hvordan kan der være ondskab i verden, hvis Gud er almægtig og god? Spørgsmålet kaldes Teodicé-problemet og har optaget kristne tænkere langt tilbage i tiden
Oftest vil spørgsmålet om ondskab være i form af en anklage mod den Gud, der ifølge kristen opfattelse er den gode Gud, der alligevel tillader det onde. Kan det forenes med, at Gud er almægtig?
Ondskab får os ofte til at tvivle på, om der er en mening med livet. Men er lykken ikke også en grund til at betvivle livets meningsløshed? Dét mente teologen K.E. Løgstrup og kaldte opfattelsen "nihilodicé"
Engang hørte jeg forfatteren Thorkild Hansen sige i et interview: "Enten er Gud ond, eller også er han magtesløs." Sætningen rummer en ubetvingelig logik. Verden er ond - der er mange eksempler på det. Det er logisk at konkludere, at Gud, der har skabt den, så må være magtesløs eller ond, eller begge dele
Hvad årsagen til ulykker og ondskab er - menneskers skyld, Satan eller Gud selv - er ikke entydigt. Men bagved ligger en grundlæggende forestilling om at verden er god og Gud er kærlig
Islam lærer, at man ikke i den Nådiges skaberværk vil kunne se nogen mangel. Ikke desto mindre er der mange mangler i verden. Spørgsmålet er derfor: Hvis Allah er god, hvorfor findes der så ondt og lidelse i verden? Imam Naimutallah Basharat svarer
Hvis vi selv skal bære hele ansvaret for det onde, bliver verden meget mere ond, end den behøver at være. Og det gode skulle gerne vinde til sidst! skriver sognepræst Pernille Vigsø Bagge
Ondskabsfulde handlinger forekommer ofte i miljøer, hvor der i forvejen findes grobund for den slags handlinger. Det gælder for eksempel en af nutidens udbredte plager: mobning, vurderer to psykologiforskere i bog om ondskab
I henhold til min logik kan mennesker ikke være onde, men deres handlinger kan, hvis de fysisk eller psykisk krænker eller skader andre eksistenser, mener cand.mag. Nour Tessie Jørgensen
Barnet rummer kimen i sig til det onde. Det onde udvikler sig så i forhold til, hvad barnet erfarer igennem livet, svarer psykoterapeut Steen Palmqvist
Er det dem, der sidder i fængsel, bossen på arbejdspladsen eller politikerne, som vi ikke er enige med, der er onde? spørger Ian Jensen Etikpanelet. Ulrik B. Nissen, lektor ved Det Teologiske Fakultet, Aarhus Universitet, svarer
Hvorfor bruger man ikke modbydelige, fængslede personer som forsøgsdyr, hvis man skal forske i ny medicin, spørger en gruppe skoleelever Etikpanelet. Torben Mogensen, lægelig direktør på Hvidovre Hospital svarer
I Jobs bog står der, at Gud han "ænser ej vrangt," selvom folk og børn lider. Dagens spørger er ikke den første til at undres over Guds manglende indgriben i verdens uret
Der er desværre ingen nem vej, når vi beskæftiger os med vores negative følelsesmæssige reaktioner. Kun gennem opmærksomhed, nærvær og refleksion kan vi gøre os forhåbninger om at vende dem til positive handlinger, mener buddhist Steen Skovhus
Vi må forsone os med, hvad der sker, men vi kan ikke tilgive ondskab på vegne af de mennesker, som ondskaben har ramt. Dette er ikke mindst gældende, når det drejer sig om de ulykker, som ramte det jødiske folk under holocaust, mener tidligere overrabbiner Bent Lexner
Ondskab
Faezeh Zand, ekstern psykologilektor, og Rolf Kuschel, psykologiprofessor emeritus
Ondskabsfulde handlinger forekommer ofte i miljøer, hvor der i forvejen findes grobund for den slags handlinger. Det gælder for eksempel en af nutidens udbredte plager: mobning, vurderer to psykologiforskere i bog om ondskab
Ondskab
Bjarne Lenau Henriksen, fængselspræst og forhenværende chef for Kirkens Korshær
Ondskab det er os. Ondskab opstår mellem menneske. Den har sin rod i vores relationer, mener fængselspræst og forhenværende chef for Kirkens Korshær Bjarne Lenau Henriksen
I virkeligheden er det helt almindelige mennesker, der begår ondskab. Ondskaben findes og råder også uden en opremsning af særligt onde hændelser eller ugerninger, mener cand.theol. og ph.d. Jørn Henrik Olsen
I henhold til min logik kan mennesker ikke være onde, men deres handlinger kan, hvis de fysisk eller psykisk krænker eller skader andre eksistenser, mener cand.mag. Nour Tessie Jørgensen
Hvis vi selv skal bære hele ansvaret for det onde, bliver verden meget mere ond, end den behøver at være. Og det gode skulle gerne vinde til sidst! skriver sognepræst Pernille Vigsø Bagge
Af Casper Lindblad Andresen og Marie Louise Poulsen
I både jødedom, kristendom og islam forbindes Gud med lys. Men der findes også religioner, hvor lys ikke altid er af det gode, og det kinesiske "yin og yang" symboliserer den vigtige balance mellem lys og mørke i verden
Vil du komme til liv, lys, godhed og sandhed, må du forholde dig til død, ondskab, svig og dumhed. Vejen går ikke uden om det sortnende hav, men gennem det, skriver sognepræst Martin Herbst