Persondatapolitik

Denne side beskriver Kristeligt Dagblads persondatapolitik.

Vores persondatapolitik gælder for alle websider og mobilapplikationer, som linker til denne side, og som er udgivet af Kristeligt Dagblad A/S. Det gælder bl.a. kristeligt-dagblad.dk, kristendom.dk, religion.dk, etik.dk, kirke.dk, foredragslisten.dk og pilgrimsvandring.dk.

Hvis du ønsker at ændre personlige oplysninger, som Kristeligt Dagblad gemmer om dig, eller at opdatere eller fjerne dit samtykke til, at Kristeligt Dagblad må sende dig markedsføringsmateriale via mail, skal du kontakte vores kundeservice via persondata@k.dk.

Hvis du har spørgsmål til, hvordan Kristeligt Dagblad bruger dine persondata, er du også velkommen til at kontakte persondata@k.dk.

DATAKILDER

1. Oplysninger, som bliver givet, når der oprettes et kundeforhold

Når du opretter et kundeforhold eller udviser interesse for at tegne et abonnement eller et prøveabonnement, beder vi dig om en række konkrete informationer, som vi gemmer for at kunne betjene dig bedst muligt:

2. Oplysninger som vi modtager fra partnere og offentlige kilder

Vi indsamler oplysninger om vores brugere og kunder gennem vores partnere og fra offentlige kilder. 

3. Data, der bliver skabt, når du bruger vores hjemmesider:

Kristeligt Dagblad bruger cookies til at forstå og genkende brugernes adfærd på vores sites. Vi bruger både cookies til abonnenter og til brugere, som ikke har et abonnement på Kristeligt Dagblad. 

De oplysninger, Kristeligt Dagblad får ud af at sætte og læse cookies, bruger vi til at sælge mere relevante bannerannoncer og til at forbedre brugeroplevelsen generelt. 

I en række tilfælde bliver cookies delt med kommercielle partnere samt med Google og Facebook. Læs mere om Kristeligt Dagblads brug af cookies her.

RETLIGT GRUNDLAG

Kristeligt Dagblad bruger kun personlige oplysninger, når vi har et gyldigt retligt grundlag. Det kunne for eksempel være:

  1. Samtykke:
    Dit samtykke skal være eksplicit og giver Kristeligt Dagblad lov til at bruge oplysninger til et formål, der er tydeligt angivet. 
    For eksempel hvis du tilmelder dig et nyhedsbrev på en af vores websider, hvis du giver os tilladelse til at sende beskeder til din app, eller hvis du accepterer vores forretningsbetingelser i forbindelse med, at du skriver dig op til et abonnement eller et prøveabonnement.
    Du har altid mulighed for at trække dit samtykke tilbage. Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal gøre, skal du kontakte kundeservice på persondata@k.dk.
     
  2. Kontraktligt:
    Ofte er Kristeligt Dagblad nødt til at bruge personlige oplysninger for at kunne opfylde vores kontraktlige forpligtelser. 
    Hvis du for eksempel abonnerer på Kristeligt Dagblad, er vi nødt til at bruge din fysiske adresse for at kunne levere avisen via vores netværk af distributører.
     
  3. Forretningsbehov:
    I en række tilfælde har Kristeligt Dagblad legitime behov for at bevare data, selvom der ikke er givet samtykke. Dette gælder for eksempel i forbindelse med mistanke om misbrug af vores tjenester eller ved sager om brud på vores ophavsret.
     
  4. For at overholde anden lovgivning:
    I nogle tilfælde er Kristeligt Dagblad nødt til at bruge personlige oplysninger for at være i stand til at overholde gældende lovgivning. 
    For eksempel er vi nødt til at bevare betalingshistorik i en længere periode for at kunne overholde regnskabslovgivningen.

SÅDAN BRUGER VI PERSONDATA

Vi bruger persondata med følgende formål for øje:

  1. For at kunne betjene dig som abonnent på Kristeligt Dagblad
    Vi anvender personoplysninger med henblik på at kunne indfri almindelige forventningerne til dit abonnement på Kristeligt Dagblad (levering af trykt avis, digital adgang til vores indhold, beskeder om ændringer af vores produkt). Vi optager i nogle tilfælde kundeopkald med henblik på at kontrollere og forbedre vores kundeservice.
     
  2. For at vise dig relevante bannerannoncer
    Vi bruger adfærdsdata til at forstå og optimere hvilke bannerannoncer, der bliver set af den enkelte brugere. 
     
  3. For at vedligeholde og forbedre vores brugeroplevelse
    Adfærdsdata og personlige oplysninger er nødvendige for, at vi løbende kan udvikle den gode brugeroplevelse og for at sikre, at vores produkter virker som forventet.
     
  4. For at servicere brugerne på Kirke.dk
    For at gøre det muligt for arrangører at indtaste arrangementer, som vises på Kirke.dk/kalender, gemmer vi data om tilknytning til kirkelige og religiøse organisationer.
     
  5. For at overvåge brugen af vores produkter
    Vi bruger personlige adfærdsdata til at overvåge, om der finder uautoriseret brug af vores produkter sted. I vores forretningsbetingelser finder du de gældende regler for, hvor mange brugere, der må deles om det samme digitale abonnement.
     
  6. For at kunne sende regninger til vores kunder
    Vores egne systemer og udvalgte partnere, der håndterer Kristeligt Dagblads betalinger og betalingskortoplysninger, bruger personlige oplysninger og oplysninger om digital adfærd til at sikre, at regninger og betalinger stemmer for hver enkelt kunde.
     
  7. For at kunne fortælle dig om særlige tilbud eller produktændringer 
    Vi bruger data om vores kunder og brugere med henblik på at udvælge indhold, som vi mener, at en bruger kunne have særlig interesse i.
     
  8. Rekruttering
    Hvis du søger arbejde hos Kristeligt Dagblad, bruger vi dine oplysninger i forbindelse med ansættelsesprocessen.
     

SÅDAN DELER VI DINE PERSONDATA

For at drive vores forretning bedst muligt og dermed sikre dig den bedste kunde- og brugeroplevelse deler vi dine personlige oplysninger med en række eksterne partnere. Det drejer sig om:

  1. Leverandører: 
    Kristeligt Dagblad samarbejder med en lang række leverandører af forskellige tjenester, som får adgang til vores brugeres og kunders personlige oplysninger og adfærdsdata. Vi deler for eksempel din adresse med det distributionsselskab, som skal levere avisen til dig. 
    Vi har særlige databehandleraftaler med leverandører, som har adgang til vores kunders personlige data. Disse aftaler definerer, hvordan, hvor længe og med hvilke formål vores leverandører må opbevare og bruge vores kunders data.
     
  2. Digitale annoncører: 
    Kristeligt Dagblad og vores annoncepartnere bruger cookies, domæne opslag pr. IP-nummer og lignende teknologier til at indsamle personlige oplysninger og forstå din adfærd og interesser på tværs af vores digitale aktiviteter. Du kan læse mere på vores side om cookies.
     
  3. Sociale medier:
    Vi deler oplysninger om, hvem der er vores brugere og kunder med sociale medier, som for eksempel Facebook. Dette skyldes for eksempel, at vi gerne vil undgå at målrette Facebookannoncer mod eksisterende abonnenter, og at vi bruger Facebook som kanal til at nå brugere, som har samme profil som vores eksisterende abonnenter.

SÅ LÆNGE GEMMER VI DINE PERSONOPLYSNINGER

Vi gemmer normalt kunders personlige oplysninger i den periode, hvor abonnementet er aktivt. Dette gør det blandt andet muligt at levere avisen og give digital adgang til vores indhold, mens abonnementet kører.

Hvis en kunde ophører med at være aktiv abonnent, sletter vi de personlige oplysninger om kunden efterhånden, som de ikke længere skal bruges. 

Her er en oversigt over, hvor længe vi gemmer forskellige typer af personlige data:

DINE RETTIGHEDER

Under de gældende regler for beskyttelse af personlige data har den enkelte bruger rettigheder, der gælder for de data, Kristeligt Dagblad opsamler:

Disse rettigheder indbefatter:

Opdateret november 2018.