Etik

Beverly Hills 90210 gjorde det legalt at være ung og søgende

Skuespilleren Jason Priestly spiller den gode fyr Brandon Walsh, som vil gøre alt for sine venner, i Beverly Hills 90210. Foto: Missing /Ritzau Scanpix

Beverly Hills 90210 var en af de første tv-serier, som viste, hvad det vil sige at være ung og søgende, fortæller Content Creator Marie Diemer Bille i Religion.dk's serie om TV-serier, der har været med til at definere os og vores moralske værdier

Serien Beverly Hills 90210 fra 90'erne handlede på overfladen om de unge, rige og smukke i Los Angeles’ velhaverområde Beverly Hills. Men nedenunder palmerne og den brændende sol var serien historien om almenmenneskelige vilkår, når man er ung, som for eksempel sex, alkohol, uddannelse, kærester og venner. Religion fyldte også i serien med emner som spiritualitet, reinkarnation og det at gifte sig med én fra en anden tro.

Marie Diemer Bille er Content Creator hos Streamingguiden Playpilot og vært på podcasten Filmnørdens Hjørne. Hun fortæller, at Beverly Hills 90210 var en af de første tv-serier, som viste, hvad det vil sige at være ung:

”Man så de unges usikkerhed, problemer, søgen og eksperimenteren. Man så, at de trods det smarte tøj og de store biler sloges med præcis det samme, som unge i Danmark også kæmpede med. Som når Brenda for eksempel ikke vidste, om hun skulle gå i seng med sin kæreste Dylan eller ej. Eller når Kelly var i tvivl om, hvorvidt hun gik i seng med for mange”.

Beverly Hills 90210 gjorde det altså legalt at være ung og søgende. Måske var det netop derfor, unge i 90’erne sad klistret til skærmen, når serien blev vist. Serien viste sig endda at være langtidsholdbar, for unge i 00’erne og til dels i 10’erne så også serien, selvom det kun var genudsendelser, der blev vist. Meget belejligt blev serien ofte genudsendt lige efter skoletid, hvor de unge sad klistret til skærmen og så de samme gode afsnit.

”Det kunne være et afsnit som ”Something in the Air”, også kendt som ”Donna Martin Graduates” blandt fans, hvor det er fællesskabet og kampen for hinanden, det handler om. For nok er der generelt megen moraliseren og løftede pegefingre i Beverly Hill 90210, især når det kommer til alkohol og sex. Men der er også et konstant fokus på ansvarlighed og på at være der for hinanden og hjælpe hinanden, når livet er svært,” siger Marie Diemer Bille og fortsætter:

”Den sociale ansvarlighed er især symboliseret ved den mandlige hovedperson Brandon, der går gennem ild og vand for sine venner, men som også kommer galt afsted, som da han for eksempel kører spirituskørsel. Generelt er han dog ”the good guy” i modsætning til vennerne Steve og Dylan, som både har mange penge og store problemer. Og med David som et kikset side-kick der dog, som serien skrider frem, udvikler sig”.

Beverly Hills 90210 kører i øjeblikket en slags meta-sæson på TV Zulu/C More, der hedder BH 90210, hvor syv ud af de otte oprindelige hovedkarakterer er med i roller, hvor de delvis spiller sig selv, der skal lave en fortsættelse af den gamle serie.

”Mange af dem, som var unge, dengang serien kom i 90’erne, ser i dag fortsættelsen, og kan til dels identificere sig med de skuespillere, som de er jævnaldrende med, selvom deres livsvilkår er anderledes. Det sjove er at se, hvordan personerne har udviklet sig, og at de formår at have en god portion selvironi, når det kommer til fan-kulturen, der er omkring Beverly Hills 90210,” siger Marie Diemer Bille.

Hun pointerer, at man ikke skal se bort fra den nostalgi, der også er ved en serie, hvor de sociale medier ikke eksisterer.

”Der er i vores tid en higen efter fællesskaber, hvor man er sammen uden forstyrrelser fra en mobil, der ligger på bordet – og derfor kan vi uanset alder stadig godt lide at se en serie som Beverly Hills 90210, hvor man var nødt til fysisk at bevæge sig, hvis man ville tale sammen – og telefonen samtidig ikke blev taget eller var optaget,” slutter hun.