Etik

SKAM gav plads til mere mangfoldighed

"I en tid præget af stor politisk uro og opbrud på mange planer, tager SKAM også andre emner op som religion og miljø, tilhørsforhold og solidaritet. Og det sker på en helt anden og mere alvorlig måde end dengang et par glas champagne kunne ødelægge alt i Beverly Hills," mener Content Creator Marie Diemer Bille. Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix

Efter 9/11 skete der noget med underholdningsbranchen. Der blev plads til mere mangfoldighed, flere dystre toner og mere drama, fortæller Content Creator Marie Diemer Bille, der nævner den norske tv-serie SKAM som et eksempel på denne vending

Beverly Hills 90210, Friends og Sex and The City er alle tre serier fra 90'erne, som vi stadig ser, fordi de lærer os noget om os selv, noget om være ung og søgende og om at finde sin identitet og ståsted - både som menneske og seksuelt. Men de tre serier har også det til fælles, at de handler om privilegerede, hvide mennesker i nogle af USA's mest sekulære byer, nemlig Los Angeles og New York.

Efter terrorangrebet 11. september 2001 skete der noget – også i underholdningsverdenen. Verden var blevet en anden, og tv-serierne blev også anderledes. Der blev plads til mere mangfoldighed, flere dystre toner og mere drama.

En af de mest markante eksempler er den norske tv-serie SKAM, som ifølge Content Creator hos Streamingguiden Playpilot og vært på podcasten Filmnørdens Hjørne Marie Diemer Bille, kommer til at danne skole lang tid fremover:

”SKAM er en norsk tv-serie fra 10'erne, hvor man i fire sæsoner følger hver sin hovedperson – heriblandt både piger og drenge og hetero- og homoseksuelle - og de udfordringer og problemer, de har i deres gymnasietid. Serien bliver dermed også et billede på et vestligt samfund med mange grupper og mange problemstillinger – men også med fælles udfordringer og et fælles behov for sameksistens”.

SKAM er ifølge Marie Diemer Bille teknologisk set allerede gammeldags, selvom den var nyskabende, da den kom, idet serien ikke blev sendt som et samlet afsnit. Handlingen blev derimod vist fragmenteret på NRK´s website. Det kunne være et YouTube-klip, et Instagram-post eller en SMS-udveksling. Det blev på den måde ligesom at følge med i virkelige personers liv. Virkelige personer, der bruger forskellige platforme til at vise forskellige dele af deres liv.

”Men serien bliver via den teknologi også et samtidsbillede, og det er interessant også for kommende generationer. Selve historierne er siden skrevet ned i bogform, sat op som teater, samt indspillet en amerikansk udgave, så man fremover vil kunne få historierne i en samlet fremstilling,” siger hun og slår fast, at det også vil betyde, at kommende generationer vil lære, at mangfoldigheden i SKAM var en del af samfundsnormen i 10'erne.

SKAM har allerede betydet meget for værdier og normer, også fordi kvinden bag serien, ifølge Marie Diemer Bille, gjorde det eneste rigtige, nemlig at gå til de unge selv og spørge dem, hvad der rørte sig i deres liv og verden - og det handler selvfølgelig stadig om de klassiske problemstillinger om identitet, fremtid, seksualitet og forholdet til forældre, venner og resten af verden.

”Men i en tid præget af stor politisk uro og opbrud på mange planer, tager SKAM også andre emner op som religion og miljø, tilhørsforhold og solidaritet. Og det sker på en helt anden og mere alvorlig måde end dengang et par glas champagne kunne ødelægge alt i Beverly Hills. Eller dengang de unge venner i Friends diskuterede lejlighedsbyt. Eller da de fire kvinder i New York skulle ud af deres trygge by for at besøge en gravid veninde,” slutter Marie Diemer Bille og siger, at det bliver spændende at se, hvilke etiske og moralske spin-offs, der kommer af SKAM – som jo ret beset i sig selv er et moralsk begreb.