"Danskerne søger et autentisk liv"

Jeg ved ikke helt selv, hvad det vil sige at leve et autentisk liv, men klart er det, at inspirationen ikke i første omgang kommer fra en calvinistisk kaldstanke, men fra Østen, skriver lektor Marianne Fibiger Qvortrup. Modelfoto: Foto: colourbox.com

Kina, Japan og Indien er ikke kun på vej frem på det finansielle marked, de er også hovedeksportører af "det autentisk levede liv," skriver lektor Marianne Qvortrup Fibiger

Det er ikke nyt, at flere og flere danskere orienterer sig imod østlige religioners spirituelle og åndelige verden som et supplement til at leve et tilsyneladende mere autentisk liv, der tager udgangspunkt i personen selv.

Danskerne indoptager et østligt inspireret livssyn
Det er heller ikke nyt, at reklameverden har lugtet, at Østen sælger, hvorfor den i større og større grad benytter østlige symboler og artefakter til at sælge produkter med. Det er lidt mere nyt, at østlige begreber såsom karma efterhånden er blevet en helt almindelig del af det danske sprog, og som oftest bruges i forbindelse med at beskrive, hvordan man kan leve et autentisk og givende liv, overordnet forstået som velvære.

Det er interessant at følge, hvor udviklingen går hen, og i hvor stor omfang, at det østligt inspirerede livs- og verdenssyn indoptages i en dansk kontekst.

Mange danskere vil lave om på deres liv
En stor landsdækkende undersøgelse foretaget af PsykiatriFonden blandt 5000 danskere viser, at cirka hver tredje dansker ønsker at ændre på grundlæggende forhold i deres tilværelse.

De er med andre ord utilfredse med deres liv, som det er, og ønsker på en eller anden måde at skifte spor. Det kan ske ved at bryde de vaner, som på den ene side skaber tryghed, men som samtidig også er kilde til frustration.

Det udtaler Torben Wiese i artiklen, der selv kalder sig for en professionel vanebryder, og som blandt andet arbejder med at hjælpe virksomheder og enkeltindivider, der ønsker at foretage store ændringer.

Vaner skal brydes
På sin hjemmeside www.habitmanager.com reklameres der med, at han har inspireret intet mindre end 2000 virksomheder og mere end 150.000 ledere og medarbejdere, hvilket må siges at give ham en ret stor berøringsflade.

Vaner kan være både positive og negative og så indgroede, at de kan være svære at frigøre sig fra. Hvis man vil ændre sit liv, skal man derfor bryde med gamle vaner og få sig nogle nye, som kan understøtte det nye liv, man ønsker at få sig, er hans pointe.

Nytårsaften er oftest der, hvor ønsket om et nyt og bedre liv ekspliciteres ved et eller flere nytårsforsætter, som i videste forstand godt kan forstås som en beskrivelse af de nye vaner, man nu ønsker at tillægge sig.

Derfor har Torben Weise på sin hjemmeside også en opstilling over hvilke nytårsforsætter, der ifølge hans egne og hans medarbejderes observationer kan anses som de fem mest populære blandt danskerne, og som de fleste af os nok kan nikkende genkendende til, hvorfor de nok rammer ret præcist.

De er som følger: At leve sundere, at dyrke mere motion, at arbejde mindre, at have mere tid til det vigtige, og ikke mindst at få mindre stress.

Det interessante er ikke så meget opstillingen, men Torben Weises diagnose af dem, hvilket er endnu et eksempel på, hvordan det gamle danske menneskesyn, såsom det protestantisk inspirerede, må vige for et nyt.

For Torben Weise er ikke i tvivl om, hvor vi skal begynde for at bryde med de gamle vaner og derved skabe et nyt og bedre og mere autentisk levet liv.

Jagten på det autentiske liv
Vi skal begynde med det sidste eller begynde bagfra, som ifølge Torben Weise, er forankret i det indre liv, hvilket står i modsætning til de andre fire, som er forankret i det fysiske liv. Eller som han selv skriver det:

"... vi kan med fordel også arbejde bagfra, således at vi starter med vores inderste følelsesmæssige og tankemæssige drømme og ønsker, og ud fra disse vælger netop de fysiske handlinger der medfører den indre tilstand. Herved øger vi muligheden for at nå flere af de nedenstående mere mentale mål."

Disse mål passer ifølge Wiese meget godt til de primære ønsker, han fandt i sin virksomheds kundekreds anno 2011, der var personlige ønsker om: At være til stede i nuet, gerne at have travlt, men med indre ro, at være tro mod sig selv være autentisk, fokuseret på det vigtige, balance, færre møder.

Jeg ved ikke helt selv, hvad det vil sige at leve et autentisk liv, men klart er det, at inspirationen ikke i første omgang kommer fra en calvinistisk kaldstanke, men fra Østen.

Kina, Japan og Indien er ikke kun på vej frem på det finansielle marked, de er også hovedeksportører af det autentisk levede liv.

Marianne Qvortrup Fibiger er lektor i religionsvidenskab ved Aarhus Universitet