I Malaysia fylder den kommercielle del af julen mere end evangeliets budskab

Rækker af julelys og et lidt alternativt juletræ pryder et indkøbscenter i Malaysias hovedstad Kuala Lumpur. Det er dog særligt den komercielle del af julen der fylder i Malaysia, fortæller Søren Thomson, der er udsendt for den danske sømandskirke. Foto: Lim Huey Teng/Reuters/Ritzau Scanpix

Hvordan fejrer man – både normalt og i år – julen i de danske kirker i de lande, som ikke er kristne? I seriens første afsnit er religion.dk taget på besøg i Malaysia

I Malaysia er der ikke nogen egentlig dansk sømandskirke med en menighed. Men sømandskirken er repræsenteret ved et sømandscenter på havnen i Tanjung Pelepas i den sydlige del af Malaya-halvøen, hvorfra velfærdsarbejde til de danske skibe udgår.

Her har Søren Thomsen, som er bachelor i teologi, været udsendt siden september 2019. Han er dog nu på vej hjem til Danmark og de fortsatte teologi-studier.

”På Sømandscentret har der tidligere været fine faciliteter med pool-bord, dart og internetcafe. Folk kom forbi, havde grill-party og fik en lille øl, dengang det var tilladt. Men nu om dage er sømandscentret blevet flyttet til et mindre lokale, hvor der mest bare er anledning til en samtale og en kop kaffe, og så er der også et søfartsbibliotek,” fortæller han.

Der er nemlig ifølge Søren Thomsen en voksende tendens til, at søfarende ikke så ofte går i land som tidligere. Det kan både skyldes, at mulighederne i land bliver færre, og at internettet ombord bliver bedre. Så man hellere vil bruge sin fritid på at kommunikere med familien derhjemme, mener han, og fortæller, at den danske rederi-gigant Maersk fylder meget på havnen i Pelepas.

”Vi har et samarbejde med Maersk forstået på den måde, at på havnen i Pelepas, hvor jeg arbejder, er det primært Maersk-skibe, som vi betjener og besøger,” siger Søren Thomsen, og nævner, at der i de større byer i Malaysia bor en del expats med vestlig baggrund – altså udlændinge som midlertidigt bor og arbejder i landet som for eksempel en del af Maersks medarbejdere.

Disse expats vil typisk fejre en jul, der minder så meget som muligt om den, de kender fra deres hjemland. De etniske malaysiere, der tilhører kristendommen, fejrer også julen - selvfølgelig med et lokalt islæt, som Søren Thomsen dog ikke har et nærmere kendskab til.

”Men julen fylder faktisk i rigtig mange butikker og indkøbscentre i Malaysia. Når Halloween er overstået, går der ikke længe, før julepynten findes frem,” siger han og tilføjer:

”Det er vel at mærke mest den kommercielle del af julen, og ikke så meget juleevangeliet, der fylder.”

Officielt er Malaysia også et muslimsk land. Cirka 60 procent af befolkningen er muslimer, så der er altså en ret stor del af befolkningen, der tilhører andre trosretninger. Disse andre trosretninger har ret fine vilkår for at markere deres højtider. Kineserne har deres nytår i februar, inderne fejrer lysfestivalen diwali i november og de kristne julen i december.

”Normalt vil der derfor være julegudstjenester i det fleste byer, som man frit kan deltage i. Mit indtryk er, at den brede befolkning er forholdsvis tolerante overfor andre trossamfund, og har derfor ikke noget imod de andres fejring af deres højtider. Så længe man ikke forsøger at konvertere muslimer, har man nogenlunde frie vilkår,” slutter Søren Thomsen.