Indføring

Satanismens indtog i Danmark

"En essentiel udvikling i satanismen skete i 1966, da Anton LaVey, der var forfatter og okkultisk, etablerede The Church of Satan og udgav det centrale værk 'The Satanic Bible' i 1969, hvilket i mere social forstand gjorde det muligt at erklære sig for at være satanist,” fortæller religionshistoriker Tim Rudbøg. Foto: Simon Knudsen/Nf-Nf/Ritzau Scanpix

I starten af 1970’erne fandt man 13 offersteder på Anholt, der indeholdt knoglerester og hår. Snart fandt man mønter med djævlemotiver i danske kirker og breve og noveller med satanistiske symboler til blandt andre Prins Henrik på bymuseer. Det strakte sig over de næste 40 år. Havde Danmark fået sig sin egen satankult? 

På DR TV kan man se dokumentarfilmen ”Den danske satankult”, hvor to journalister fra Politiken fortæller om deres søgen efter personen, der står bag alle disse satanistiske ritualer og symboler. På en mønt fundet i en kirke er der indskrevet ordene ”wokgnal dunk”, hvilket bagfra giver navnet Knud Langkow, som hurtigt bliver historiens hovedperson.

Det lykkes journalisterne at finde frem til nu afdøde Knud Langkows niece. Hun tegner et billede af en begavet og kreativ mand, der sammen med sit livs kærlighed, Vita, støbte mønter, lavede offersteder og skrev breve og noveller, som de gemte i danske kirker og museer. Men han var ikke satanist. Ikke i religiøs forstand i hvert fald. Han var nærmere en kunstner, der brugte djævlemotiver til at få folk op af stolene og rokke ved de store institutioner som kirken, politiet og museerne.

Men hvad betød det for satanismens indtog i Danmark?

Fra jødisk-kristent motiv til okkult religion
Før fokus rettes mod Danmark, er det på sin plads at fortælle kort om satanismens historie.

”Satan som skikkelse møder vi først i Det Gamle Testamente, hvor han blandt andet optræder som Guds forlængede arm. Han er en ’modstander’, der afprøver mennesker som en del af Guds vilje. Men senere bliver skifter opfattelsen af ham til, at han er en falden engel, der repræsenterer det modsatte af Guds vilje. Satan er altså en jødisk-kristen opfindelse,” fortæller lektor i religionshistorie ved Københavns Universitet Tim Rudbøg. Han uddyber:

”Fra oplysningstiden og romantikken får satan en ny spirende identitet i litteraturens verden - som en slags helt. I det nittende og tyvende århundrede tillægges Satan også en ny okkult, religiøs og filosofisk betydning. En essentiel udvikling skete i 1966, da Anton LaVey, der var forfatter og okkultisk, etablerede The Church of Satan og udgav det centrale værk 'The Satanic Bible' i 1969, hvilket i mere social forstand gjorde det muligt at erklære sig for at være satanist.”

Satan har altså udviklet sig fra at være en del af Guds plan til at være Guds antitese, til et objekt for inspiration og dyrkelse. Derfor har Satan også i høj grad været brugt polemisk i kristne diskurser igennem tiden, men selverklærede satanister er sjældent det samme som det, kristne grupper anser for at være satanisk.

”Selverklærede satanister eller ’religiøse satanister’ består af rigtig mange forskellige grupper og forestillinger, men inddeles ofte af forskere på området i to kategorier. Den første er de rationelle satanister, som til dels bygger på sekulære forestillinger om individualisme og materialisme. Den anden er de esoteriske satanister, som i højere grad har udviklet en idealisme og mystisk diskurs. Fælles er dog deres modstand mod gængse samfundsstrukturer og overbevisninger og Satans symbolske betydning som princip eller kraft,” fortæller Tim Rudbøg.

Satanisme i Danmark
Historisk set går satanisme i Danmark længere tilbage end Knud Langkows offersteder og djævlemønter. En central personlighed i dette regi var Carl William Hansen, kendt under pseudonymet Ben Kadosh (1872-1936), der inspirerede stiftelsen af den neo-luciferianske kirke i 2005, forklarer Tim Rudbøg. Selverklærede satanister i dagens Danmark udgør dog et ganske beskedent antal mennesker spredt ud over mindre grupper og løse internetfora, såsom sitet sataniskforum.dk.

Danmark fik sig altså ikke en decideret satankult med Knud Langkow, der ikke var satanist i religiøs forstand. Ifølge Tim Rudbøg kan man dog finde paralleller til religiøs satanisme i Anton LaVeys pointe om, at ritual vanhelligelse af kendte kristne dogmer og ritualer kan fungere frigørende og oplysende:

”Sagt med andre ord kan det at udfordre anerkendte religiøse og mainstream samfundsværdier være med til at afsløre eksistensen en indlejret tankegang. Langkows omfattende projekt og myteskabelse lader ligeledes til at have bidraget til at prikke til religiøst baseret angst for en Satan-figur og hans dyrkere i vores moderne samfund.”