Hvordan mediterer man?

Meditation bør foregå uforstyrret. - Foto: Foto: sxc.hu

Ved meditation retter man opmærksomheden på vejrtrækningen, skriver buddhist Birgitte Kolby Jensen

Spørgsmål:

Jeg er en pige på 13, der interesserer sig meget for buddhismen, og jeg har et spørgsmål: Hvis jeg gerne vil meditere for mig selv, kan jeg så det, og er der nogen speciel måde, jeg skal gøre det på?

Håber meget på svar
Hilsen Lea

Svar:

Kære Lea

Jeg kan give dig en meditationsøvelse, som anvendes meget i buddhismen, og som de fleste kan bruge, hvor man bruger vejrtrækningen som fokus.

Sæt dig et sted, hvor du ikke bliver forstyrret, tænd evt. et lys for at markere, at nu går du i gang. Ret så din opmærksomhed på din vejrtrækning. Læg mærke til, når du ånder ind og derefter til udåndingen. Du skal blot trække vejret gennem næsen i din naturlige rytme, uden at ændre på den. Det er nemlig en øvelse i opmærksomhed og koncentration.

Hvis der dukker tanker op - og det gør der - så vend blot stille og roligt tilbage til opmærksomheden på din vejrtrækning. Det er vigtigt, at du er afspændt og sidder med ret ryg enten på gulvet eller på en stol og du kan lukke øjnene, hvis det hjælper på koncentrationen. I begyndelsen skal du sidde i højst 10 - 15 minutter.

Hvis du efter nogen tid har brug for lidt udfordring, kan du tælle dine åndedræt indtil du når op på 21 runder. 1 runde er 1 indånding og 1 udånding. Hvis du løber sur i tællingen så start forfra.

Metoden kan være for svær at bruge, hvis man har en lungesygdom, men den er kun en af mange så der er andre muligheder. Du er velkommen til at skrive igen.

I øvrigt har det tibetansk-buddhistiske center Phendeling netop udgivet en håndbog i meditation, som forskellige erfarne buddhistiske praktiserende har skrevet. Centret kan kontaktes på Nørregade 7 B, 2.th, Kbh.K eller via deres hjemmeside.

God fornøjelse.

Venlig hilsen
Birgitte Kolby Jensen
Bibliotekar og buddhist

Vær opmærksom på, at meditation i visse tilfælde kan have en negativ indflydelse på mennesker med en psykiatrisk diagnose. Brug af de konkrete meditationsteknikker i artiklen ovenfor sker derfor på læserens eget ansvar.