Ofrer alle buddhister slik og legetøj?

Måske laver din mor også nogle gode ønsker imens hun ofrer. Et ønske kan f.eks. være, at Thailands konge må gøre det bedste for sit folk, eller at alle levende væsner må blive lykkelige, svarer Linda Clod Præstholm. - Foto: Foto:James Hardy ZenShui

At ofre er en øvelse i at være gavmild, og når man er gavmild, lægger man gode indtryk i sindet, svarer buddhist Linda Clod Præstholm

Spørgsmål:

Hej Linda,

Jeg har et emne om buddhisme. Jeg håber, du vil hjælpe mig ved at svare på nogle spørgsmål. Du må gerne uddybe og forklare, gerne med billeder

1. Er du selv buddhist?
2. Hvis ja, hvilken form for buddhist er du så? (Theravada, Mahayana osv.)
3. Tror du, at buddhisme og den åndelige verden har en forbindelse?
4. Hvis ja, hvilken? Hvis nej, hvorfor ikke?
5. Er der andet end guder i buddhisme? (Ånder, sjæle og lignende)
6. Hvis ja, hvilke?
7. Min mor er selv thai-buddhist (Jeg mener, det er Theravada). Hun har et alter med thai-kongerne og tre små børn. Hun "ofrer" slik og legetøj osv. til dem. Er det alle buddhister, der gør det?
8. Hvad kunne være grunden til det?

Tak på forhånd:D
Michelle, 9.a

Svar:

1. Er du selv buddhist? Ja, det er jeg.

2. Hvis ja, hvilken form for buddhist er du så? (Theravada, Mahayana osv.). Jeg er vajrayana (diamantvejs) buddhist.

3. Tror du, at buddhisme og den åndelige verden har en forbindelse?
Jeg ved ikke, hvad du mener med den åndelige verden. Den kender jeg ikke noget til. Som buddhist arbejder man med sindet ud fra den historiske Buddhas belæringer. Sindet er ifølge Buddha åbent og ubegrænset, så alt hvad vi (alle levende væsener) oplever, er en del af sindet.

5. Er der andet end guder i buddhisme? (Ånder, sjæle og lignende)
Jeg må desværre skuffe dig og sige, at vi slet ikke HAR guder i buddhismen. Buddha er f.eks. ingen gud, men en historisk person, der har levet for 2500 år siden. Han var et almindeligt menneske, der var nysgerrig nok til at begynde at arbejde med sit sind på forskellige måder Han ville gerne finde frem til varig frihed og lykke, der kunne gavne alle.

Buddha søgte ikke sin lykke i noget, der var forskellig fra ham selv, men tog ganske enkelt udgangspunkt i livet, som det var. Som 35-årig nåede han sit mål erkendelse af sindets natur, og herefter underviste han andre, der gerne ville nå det samme, som han havde gjort.

Buddha underviste folk, fordi han ønskede, at de skulle opleve samme frihed og lykke. Han ønskede ikke tilbedere blandt sine elever, men ligemænd.

På denne måde er buddhismen ikke en religion med guder eller andre ydre magter, der enten behersker mennesket eller har skabt verdenen. En buddhists mål er at erkende sindets natur selv at blive en buddha. Til det formål bruger man bl.a. meditation.

7. Min mor er selv thai-buddhist (Jeg mener, det er Theravada). Hun har et alter med thai-kongerne og tre små børn. Hun "ofrer" slik og legetøj osv. til dem. Er det alle buddhister der gør det?

Der er mange andre buddhister, der gør det. Dog har thai-kongerne og tre små børn ikke meget betydning for buddhister, der ikke kommer fra Thailand, så dem finder du ikke så mange steder.

Men selve det at ofre noget, eller at give noget (gaver), er et princip, der kommer fra et af Buddhas gode råd om at være gavmild. De indtryk vi har i sindet, styrer den måde, vi oplever verden på. Har vi gode indtryk i sindet, oplever vi verden som god. Har vi dårlige indtryk i sindet, har vi fjender overalt.

Når man er gavmild, lægger man gode indtryk i sindet, og man vil begynde at opleve verden på en mere behagelig måde. Du kan være gavmild ved at give gaver, men også ved at give dig tid til at tale med folk, lytte til dem ved at hjælpe dem og ved at lave gode ønsker for dem.

Du kan faktisk lægge langt flere gode indtryk i sindet ved at lave en masse gode ønsker for f.eks. en tigger, når du går forbi ham, end hvis du med irritation eller vrede smider en 10er i hans krus.

Når din moder (eller andre) ofrer ting på alteret, er det også en øvelse i at være gavmild. Måske laver hun også nogle gode ønsker imens. Et ønske kan f.eks. være, at tiggeren må blive rig og glad, at Thailands konge må gøre det bedste for sit folk, eller at alle levende væsner må blive lykkelige.

Du kan lave øvelsen selv, f.eks. hvis du møder en person, der bliver vred på dig. Normalt vil man reagere ved selv at blive vred, men det giver faktisk mange dårlige indtryk i sindet. I stedet kan du tænke over, at den person, der er vred, sikkert har det meget dårligt, og så kan du ønske, at han må blive glad og lykkelig og fri for sin vrede.

På den måde undgår du både et skænderi og er gavmild på samme tid. Ofte bliver den anden person også mindre vred, eller måske glemmer han helt, han er vred, og så har du faktisk gjort det ret godt for Jer begge.

Med venlig hilsen
Linda Clod Præstholm
Buddhist og stud. IT.