Spørg

Hvorfor må muslimer ikke få kropspiercinger?

Piercinger i ørerne og i næsen er en undtagelse for kvinder, som bruger disse piercinger for at forskønne sig selv, og derfor er det tilladt, skriver jurist Safia Aoude

Hvorfor må en muslim gerne få huller i ørerne, men ikke en piercing i navlen? Du laver jo alligevel hul i din hud på begge måder, så jeg synes ikke der er forskel, skriver en læser. Cand.jur. Safia Aoude giver et svar

Spørgsmål:

Kære religion.dk

Jeg har et spørgsmål i forhold til islam, som jeg har undret mig meget over, så jeg håber I kan give mig et svar.

Hvorfor er det haram at lave en navlepiercing men halal at lave huller i ørerne?

Du laver jo alligevel hul i din hud på begge måder, så jeg synes ikke der er forskel. Kun én, og det er, at øreringe er offentligt, men en navlepiercing er der jo ikke andre, der ser, end selve personen.

Med venlig hilsen
Manar

Svar:

Kære Manar

De fleste muslimske lærde er enige om, at det ikke er tilladt for en kvinde at pierce andre dele af kroppen end ørerne og i visse tilfælde næsen.

Dette har sit grundlag i hovedreglen om, at det ikke er tilladt at skamfere sin krop "for sjov", men at det er tilladt i forbindelse med for eksempel medicinske operationer eller efter påbud.

Piercinger i ørerne og i næsen er en undtagelse af denne regel for kvinder, som bruger disse piercinger for at forskønne sig selv, og derfor er det tilladt (men ikke for mænd).

Reglen har intet med offentlighed at gøre. Men du kan have ret i, at det jo er din egen navle, og hvis din mand synes, det er flot, så burde det jo ikke vedrøre andre end dig selv - dersom du mener, du forskønner dig selv derigennem. Dette er en personlig mening.

Argumentationen kan sammenlignes med det at gå over for rødt lys: hvis der ikke kommer nogen biler fra venstre og højre, hvorfor så stå og vente?

Men ens egen mening og personlige holdning er ikke afgørende inden for islamisk jura. Akkurat som med al anden jura i verden bliver reglerne udledt af beviser og juridiske afgørelser.

Derfor er forbuddet mod bodypiercinger andre steder end i ører og næser udledt af profetens sunna og de lærdes fortolkninger deraf. De lærde har således baseret deres afgørelser på det generelle islamiske forbud mod skamfering af kroppen.

Med venlig hilsen
Safia Aoude
Muslim og jurist

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.