Koranen omtaler hverken mødom eller jomfrutegn

Ifølge Koranen skal en person, der har dyrket sex uden for ægteskab, finde sig en ligesindet, skriver Aminah Tønnsen.

Vil vi skabe bedre forhold for kvinder, må vi gøre op med mandschauvinistiske traditioner, der ikke hører hjemme i islam, skriver muslimsk forfatter Aminah Tønnsen

Spørgsmål:

Salam. Jeg håber, at du kan give mig et svar. Jeg har syndet før ægteskabet ved at gå i seng med én ved en fejltagelse, og her til sommer skal jeg giftes med min fætter. Mit spørgsmål er: Hvor ærlig SKAL jeg være, skal jeg fortælle ham det eller lad være, efter islam?

Jeg har engang læst en hadit der siger, at man skal holde sine synder for sig selv? Jeg har fået rekonstrueret min mødom, så han vil ikke opdage noget, hvis jeg ikke fortæller ham det. Min veninde siger, at ifølge islam skal jeg fortælle min kommende mand om alle mine fejl.... Hjælp! Kunne du evt. give mig et vers fra Koranen? På forhånd tak.

Svar:

Fred med dig ligeså. Du be'r om et svar "efter islam", og ifølge islam/Koranen er det helt klart forbudt at lyve: "Kun de, der ikke tror på Guds tegn (ayât), opfinder løgne; de er gemene løgnere." (Koranen 16:105) Man kan ikke skjule løgne for Gud, for Han er alvidende og ved, hvad menneskene gemmer i deres hjerte: "De tilslører deres hjerte og tror, at de kan lyve i det skjulte. Men selvom de tildækker sig med klæder, ved Gud, hvad de skjuler, og hvad de åbenbarer, for Han kender hjertets inderste hemmeligheder." (11:5).

Går man derimod til sekundærteksterne, så som hadith, ja, så kan man godt i nogle situationer forsvare en hvid løgn, hvis det eksempelvis er for at opretholde den gode stemning mellem ægtefolk, og dermed i familien.

I sidste ende er det et spørgsmål om samvittighed. Vil du kunne leve et helt liv på en løgn - uden konstant at være bekymret for, at nogen afslører din hemmelighed?

Jeg ved, det er svært; men du kunne måske en gang sådan henkastet spørge din fætter, om han har kendt andre før dig. Det har han ganske givet, og er det ikke dobbeltmoralsk, at man hænger sig så meget i brudens jomfrudom uden at spørge til brudgommens? Koranen begrænser seksuelt samvær til at foregå inden for rammerne af et lovformeligt ægteskab (24:33), og det siges klart og tydeligt, at en person, der har dyrket sex uden for ægteskab ikke må gifte sig med en person, der ikke har, men må finde en ligesindet (24:3). Din fætter burde altså tilgive dig din "fejltagelse" og forsvare dig over for de i familien, der kræver et blodplettet lagen efter bryllupsnatten.

Koranen taler intet steds om mødom, jomfrutegn eller blodplettede lagner, og Gud har nu engang skabt kvinder forskellige. Nogle kvinder bløder mere end andre ved første samleje, nogle bløder slet ikke, og mødommen kan briste på andre måder end ved samleje. Skulle Gud, der skaber menneskene i kærlighed, forsætlig bringe vanære over nogle piger ved at skabe dem med en mødom, der ikke bløder ved første samleje, eller som brister længe før første samleje?

Vil vi skabe bedre forhold for vore døtre, må vi gøre op med århundreders mandschauvinistiske traditioner. De hører ikke hjemme i islam.

Med venlig hilsen

Aminah Tønnsen, muslimsk forfatter og foredragsholder