Folketingsvalg

Må muslimer stemme til folketingsvalget?

De værdier, som vort samfund bygger på, er langt hen ad vejen identiske med de værdier, man kan udlede af Koranen, skriver Aminah Tønnsen Foto: colourbox.com

"Muslimer bør være aktive og engagerede borgere og bør hver især yde deres bidrag til fællesskabet," svarer forfatter Aminah Tønnsen

Spørgsmål:

Fred være med dig.

Jeg ville høre, om det er forbudt (haram) eller tilladt (halal) at stemme til folketingsvalget?

Med venlig hilsen
Zaafir Al-Haady

Svar:

Fred være med dig.

Det er et af islams grundprincipper, at hvert enkelt menneske på Dommedag skal stå til ansvar for, hvorledes hun/han har brugt de muligheder og ressourcer, Gud har givet hende/ham på jorden.

Mennesket er skabt til at være Guds stedfortræder (khalifa) på jorden og er forpligtet til at forvalte/drage omsorg for alt det, Gud har skabt. Tro bliver meningsløs, hvis den ikke opfølges af handling.

Det betyder, at muslimer bør være aktive og engagerede borgere, og at de hver især efter evne skal yde deres bidrag til fællesskabet og det fælles bedste ved eksempelvis at engagere sig i socialt, humanitært eller politisk arbejde for at sikre alle borgere de mest fundamentale rettigheder.

Den logiske konsekvens af denne forpligtelse må være, at man er med til at vælge de personer, der udformer landets love og forordninger.

Det er efter min opfattelse rent ud sagt dumt og u-islamisk ikke at deltage i den politiske proces, for derved udelukker man sig selv fra at have indflydelse på sin egen og sine medmenneskers velfærd og retssikkerhed. Bruger man derimod sin stemmeret, er man indirekte med til at "påbyde det gode og forbyde det onde", som Koranen opfordrer til.

LÆS OGSÅ: Det er en muslimsk pligt at deltage aktivt i samfundet

Alligevel mener nogle muslimer, at man ikke må deltage i den politiske proces i et ikke-muslimsk land. De argumenterer bl.a. med, at "al lovgivning tilhører Allah" og vil ikke indse, at enhver fortolkning af Guds ord (Koranen) er foretaget af mennesker og at forskellige mennesker fortolker den samme tekst forskelligt, hvilket der er utallige eksempler på, også fra den allerførste tid efter Profeten Muhammeds død.

De værdier, som vort samfund bygger på, er langt hen ad vejen identiske med de værdier, man kan udlede af Koranen, så deres argumentation for ikke at stemme er fuldstændig ude af trit med virkeligheden.

Det er i sidste ende - som det er i mange andre af livets store spørgsmål - op til den enkelte at granske sin samvittighed og tage stilling.

Med venlig hilsen
Aminah Tønnsen, forfatter og foredragsholder