Man skal bruge lægevidenskaben

Så længe lægevidenskaben kan hjælpe et barnløst par indenfor de sædvanlige sharia-regler om ægteskab, er kunstig befrugtning tilladt, skriver Safia Aoude. Foto: Arkiv

ETIK: Kunstig befrugtning må kun ske mellem ægtefæller og ikke med fremmed sæd, idet dette ville være hor. Safia Aoude skriver

Spørgsmål:

Jeg vil gerne bede dig om at gøre rede for synet på kunstig befrugtning i islam. Er dette at tage sagen i egen hånd udtryk for, at man tilsidesætter ens skæbne eller Guds vilje med ens liv? Eller er det en acceptabel handling?

Svar:

Spørgsmålet har været rejst mange gange indenfor islamisk religionsvidenskab, og der foreligger adskillige fatwaer om emnet, der dog alle stort set er ens i indhold.

Som udgangspunkt er der intet direkte forbud (haram) imod kunstig befrugtning indenfor islam, sålænge alle halal-regler er overholdt, men kunstig befrugtning skal og må kun ske mellem ægtefæller og ikke med fremmed sæd, idet dette ville være sidestillet med hor.

Ligeledes må man ikke nedfryse sæd fra en mand og inseminere hans kone med sæden efter parret er blevet skilt, eller manden er død.

Sålænge lægevidenskaben kan hjælpe et barnløst par indenfor de sædvanlige sharia-regler om ægteskab, er kunstig befrugtning indenfor islam tilladt og anses ikke for at være nogen tilsidesættelse af sin skæbne e.l.

Man tager jo også medicin under en influenza eller kan "reparere" et sygt hjerte med en pacemaker.

Med venlig hilsen

Safia Aoude
Muslimsk freelanceskribent og underviser