Bruger jøder ikke den ottearmede lysestage mere?

Den ottearmede lysestage hedder en Chanukia, idet den bruges til den jødiske højtid Chanukah, som er en lysfest. I virkeligheden har den ni lys: Otte, som har betydning, og et niende, som man bruger til at tænde de otte andre med, skriver forfatter, foredragsholder og jøde Lene Andersen. Foto: .

Jo, det er den syvarmede, vi ikke bruger. Den tilhører nemlig tempeludsmykningen, og vi har ikke noget tempel, svarer forfatter og foredragsholder Lene Andersen

Spørgsmål:

Kære brevkasse,

Er det rigtigt, at man ikke vil finde en syvarmet lysestage i et jødisk hjem, og at man i dag bruger en ottearmet lysestage? Hvad symboliserer en ottearmet stage?

Venlig hilsen
Svend Aage Madsen

PS. Ovennævnte spørgsmål har jeg fået belyst en gang før hos jer, og svaret var, at man ikke brugte den ottearmede stage mere. Nogle mennesker har sagt til mig, at det ikke passer.

Svar:

Kære Svend Aage,

Den syvarmede lysestage stod i Templet i Jerusalem og blev sidst set, da romerne plyndrede templet i år 70. Et seneste billede af stagen findes på Triumfbuen i Rom, hvorefter den er forsvundet.

Den syvarmede lysestage, som du kender fra mange danske hjem, er en kopi af denne stage og, så vidt jeg ved, et rent dansk fænomen, men ikke et dansk-jødisk fænomen.

I jødedommen bruger vi ikke den syvarmede stage, da den tilhører tempeludsmykningen, og vi ikke har noget tempel. I stedet bruges den syvarmede lysestage ofte i logoer for jødiske menigheder eller foreninger.

Den ottearmede lysestage hedder en Chanukia, idet den bruges til den jødiske højtid Chanukah, som er en lysfest. I virkeligheden har den ni lys: Otte, som har betydning, og et niende, som man bruger til at tænde de otte andre med.

LÆS OGSÅ:
10 ting om Chanukah

Chanukah refererer til genindvielsen af Templet i Jerusalem i det 2. århundrede før vor tidsregning, efter at det var blevet vanhelliget af forskellige besættelsesmagter.

Der skulle altid brænde en flamme i tabernaklet /Templet (og vi har også stadig en evig flamme i nutidens synagoger), og da man fik adgang til Templet, var der kun olie til ild i flammen én dag. Det tog otte dage at finde ny olie til tempelflammen, men ved et mirakel varede den smule olie, der var, alle otte dage.

Til Chanukah fejrer vi dette ved at tænde 1 lys første aften, to lys anden aften og så videre i otte dage. (Samt ved at spise en masse olieholdig mad, såsom "berlinere",donuts, kartoffelpandekager (latkes) og den slags.)

Chanukah falder altid i december, og børnene får typisk en lille pakke hver af de otte dage, så det er ikke usædvanligt at høre kristne omtale højtiden som den jødiske jul.

LÆS OGSÅ:Vores Chanukah minder lidt om juleaften

Og hvorfor skal man så bruge det 9. lys til det? Er tændstikker ikke gode nok?

Rabbinerne (jødisk religiøs leder eller lærer, red.) har som sædvanlig tænkt på alt: Hvis man nu sætter sig og læser i lysets skær, så ville det være profant at bruge lyset fra et eller flere af de otte lys, som jo har religiøs betydning.

Så hvis man sætter sig og læser i lysets skær, så siger rabbinerne, at det er tænde-lysets skær, man læser ved, ikke nogle af de andre.

Venlig hilsen
Lene Andersen
Forfatter, foredragsholder og panelist på religion.dk