Jøder i Jerusalems gadebillede

Jewish worshippers pray at the Western Wall during prayers marking Tisha B'Av, in Jerusalem's Old City early July 20, 2010. Tisha B'Av, a day of fasting and lament, is traditionally the date in the Jewish calendar on which the First and Second Temples in Jerusalem were destroyed, respectively in the sixth century B.C. by the Babylonians and the first century A.D. by the Romans. REUTERS/Darren Whiteside (JERUSALEM - Tags: RELIGION)

Spørgsmålene fra Henriette står i kursiv foran svarene fra overrabbiner Bent Lexner.

Jeg bor for tiden i Jerusalem. Jeg vidste godt, at jødiske mænd bærer kalot, og at kvinder dækker håret, men har nu set mænd og drenge med snore i tøjet - hvilken betydning har de?

I 5. Mosebog kap. 15 står omtalt ideen om skuesnore. Rabbinerne har pålagt mandlige jøder at bære et klæde med disse fire skuesnore. Nogen vælger at bære dem udenfor, medens andre vælger at have dem på, men indenfor tøjet.

Hvorfor er mange mænd i øvrigt iført lange frakker og strømper?

Oprindeligt er der tale om en polsk adelsdragt, og det knytter sig mest til de chassidiske jøder. Det er ikke oprindeligt en jødisk klædedragt.

Hvorfor egentlig "jødekrøller" - hvad er betydningen af disse?

I 3. Mosebog kap. 19, vers 27 står buddet om ikke at klippe håret ved tindingebenet. Dette er der nogen, der fortolker som, at man overhovedet ikke må klippe håret. Andre mener, at man ikke må klippe håret over dette ben.

Det er altså en fortolkningssag, og de, der holder på det totale forbud, vil derfor lade håret vokse ud fra dette sted.

Efterhånden er det så blevet et kendetegn for en gruppe af ortodokse jøder.

Venlig hilsen

Bent Lexner
Jødisk overrabbiner