Messiansk jøde eller kristen?

Du lever messianske jøder flere steder i verdens, særligt i USA og ikke mindst i Israel, hvor der bor omkring 5.000 messianske jøder. Denne form for jødedom praktiseres gennem egne menigheder, ellers kommer de messianske jøder i andre menigheder på lige fod med andre kristne. Foto: Ritzau Scanpix/Bax Lindhardt

Hvad er en messiansk jøde, og hvordan adskiller messiansk jødedom sig fra kristendom? Er det bare kristne, som lever på jødisk vis?, spørger en læser. Teolog Bodil Skjøtt svarer

Spørgsmål om messianske jøder

Hej!

Jeg er en pige på 15 år, som er meget interesseret i religion. Især
jøde- og kristendommen interesserer mig. Men der er en ting, jeg ikke forstår. I USA er der en mindre gruppe jøder der kalder sig for "messianske jøder," altså jøder der tror på, at Jesus var Vorherres søn og Messias.

Hvad er forskellen på dem (altså de messianske jøder) og kristne? Er de bare kristne, der lever på jødisk vis? Eller hvad? Håber I kan svare på mine spørgsmål. På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Laura

Svar fra teolog

Kære Laura

Du har hørt om messianske jøder i USA og spørger, om messianske jøder bare er kristne, der lever på jødisk vis. Til din første kommentar, så er det ikke bare i USA, du kan møde messianske jøder. De findes ikke mindst i Israel, hvor der bor omkring 5.000 messianske jøder, men også mange andre steder i verden, hvor de enten har deres egne menigheder eller kommer i andre menigheder på lige fod med andre kristne.

Til dit spørgsmål om messianske jøder bare er kristne, der lever på jødisk vis:

Ja, det kan man godt sige, forstået på den måde at de har ikke en anden tro på Jesus, og hvad hans liv og død betyder. Messianske jøder bekender sig også til Jesus, som Guds søn og den Messias som, profeterne talte om, skulle komme. De tror også, at frelse og forsoning er muligt på grund af hans død og opstandelse.

Men de er også jøder på den måde, at de er født som jøder og fortsat regner sig selv som en del af det jødiske folk. At leve på jødisk vis er ikke et entydigt begreb, og jøder lever jo deres jødiske identitet ud på mange forskellige måder.

Nogle overholder de religiøse leveregler meget strengt, og andre har et mere løst eller afslappet forhold til de spiseregler og andre regler, som vi forbinder med det at leve på jødisk vis. Således også messianske jøder.

For nogle af dem er det vigtigt at leve efter de regler, som har fulgt det jødiske folk op gennem historien: omskærelse af drengebørn, bestemte spiseregler, bestemte helligdage og altid lørdagen, sabbatten som den ugentlig helligdag - og listen kunne gøres længere.

Andre messianske jøder føler sig ikke forpligtede på mange af disse regler, men alligevel er det vigtigt for dem at fastholde deres tilhørsforhold til det jødiske folk og deres historie.

Først og fremmest er det vigtigt for dem at understrege, at deres tro på Jesus, som jo selv var jøde og levede som jøde, ikke betyder at de har brudt med deres jødiske identitet. De ser på mange måder sig selv i fortsættelsen af de første Jesus-troende disciple og andre, som også var jøder og som fortsatte med at leve deres tro på Jesus ud inden for rammen af det jødiske folk den gang.

Med venlig hilsen
Bodil Skjøtt