Retfærdighed og retfærdiggørelse

Hvad betyder retfærdighed i jødisk tradition? Er jødedommen løget og kristendommen blomsten?

Spørgsmål:

På vort Fyens Stifts Teologiske Kursus (for lægfolk) arbejder vi i øjeblikket med Romerbrevet. Vi har brugt en del tid på begreberne retfærdighed og retfærdiggørelse.

Vores lærer (teolog) siger, at ordet retfærdighed i sin tid havde en anden værdi en det danske ord. At der er tale om et "manglende ret dansk ord". Lohses Leksikon har så mange sider om retfærdighed, at man bliver helt forvirret.

Jesus var jøde og levede i den daværende jødiske kultur. Hvad betød ordet retfærdighed dengang?

Under debatten sagde en af vore medkursister følgende: "Jødedommen er løget. Kristendommen er blomsten."

Med venlig hilsen

Mogens Bloch Poulsen
email : blochp@post4.tele.dk

Svar:

Jeg tror nok man skal være filolog og ikke teolog for at finde forskelle af dybere betydning, men lad mig give dig et eksempel:

Noach omtales som en retfærdig mand.

Her er der selvfølgelig ikke tale om retfærdighed i lovmæssig betydning, men et udtryk for at han var et ordentligt menneske.

På hebraisk er udtrykket tzadik – helt klart en betegnelse for et godt menneske. På jiddish har man et udtryk der hedder tzadik i pels - d.v.s. et ordentligt menneske, men egoist. Pelsen kan varme den, der har den på, men ingen anden.

M.h.t. til ideen om, at kristendommen er blomsten af jødedom er det nok en almindelig tankegang.

Det siger sig selv at jeg oplever jødedommen som blomsten, og - lad mig så provokere lidt – kristendommen som lidt vissen og uden det liv, der findes i jødedommen.

Hilsen

Bent Lexner