Sætter jøder et blodsmærke på deres døre?
Det er ikke et blodsmærke, men en såkaldt 'mezuzah', som indeholder en af jødernes mest centrale tekster, forklarer jøde Hanne Skop
Spørgsmål:
Er det rigtigt, at jøderne sætter et blodsmærke (fingeraftryk) på deres døre, ja endda elevatorer.
Venlig hilsen
Flemming
Svar:
Nej, det er ikke rigtigt, men ved indgangen til de fleste jødiske hjem ser man på den højre dørstolpe en kapsel - en såkaldt 'mezuzah'. Ordet 'mezuzah' betyder dørstolpe.
'Mezuzahen' indeholder et citat fra Femte Mosebog kapitel 6 vers 4-9 - her gengivet i den tidligere overrabbiner Bent Melchiors oversættelse:
"Hør Israel! Herren er vor Gud, Herren er én. Du skal elske Herren, din Gud, af hele dit hjerte og med hele dit sind og af al din evne. Disse ting, som jeg giver dig besked om i dag, skal du tage til dit hjerte. Du skal indprinte dine børn dem og tale om dem, når du sidder i dit hus, og når du går på vejen, og når du lægger dig, og når du står op. Du skal binde dem som et tegn på din hånd, og de skal være som et pandebind mellem dine øjne. (De bedekapsler som benyttes af manden under morgengudstjenesten). Du skal skrive dem på dit hus' dørstolper og på dine porte."
LÆS OGSÅ: Ritualer i jødedommen
Disse linjer indgår i den praktiserende jødes daglige morgen og aftenbøn og er en meget central tekst i jødedommen. Teksten skrives i hånden med en gåsefjer på pergament fremstillet af garvet fåre-eller gedeskind og beskyttes af en kapsel.
Oprindelig skulle man kunne se ordet 'Shadaj', som betyder den almægtige, og er et af Guds navne, igennem en åbning i kapslen. I dag hvor selve kapslerne bliver udformet kunstnerisk, står ordet Shadaj ofte udenpå kapslen. Kapslerne sættes op på den højre dørstolpe på den øverste tredjedel med en hældning, således at den øverste del hælder indad mod det rum, man træder ind i.
LÆS OGSÅ: Velsignelse på dørstolpen
Den ortodokse jøde berører 'mezuzahen', hver gang han passerer døren, og derefter kysser han de fingre, der har berørt 'mezuzahen'. Dette er et symbol på, at han altid er opmærksom på Guds ord og retter sig efter de anvisninger og forskrifter, som er nedfældet i Mosebøgerne.
Hvornår præcis skikken med at opsætte en 'mezuzah' er opstået fortoner sig noget i det uvisse. Sikkert er det, at skikken har været kendt på Det Andet Tempels tid (år 516 før vor tidsregning til år 70 efter vor tidsregning).
I den jødiske mystik, Kabbala, har man i middelalderen tillagt 'mezuzahen' mystiske egenskaber, således tillagde man 'mezuzahen' i sig selv beskyttende og healende kræfter som en slags talisman.
LÆS OGSÅ: Mystik i de fem verdensreligioner
For den alment praktiserende jøde inden for mainstream jødedommen er den udelukkende et tegn på, at man er bevidst på Guds ord, hver gang man passerer en dørtærskel.
Når spørgeren har en forestilling om, at der er tale om et blodsmærke, der sættes på dørstolpen, kan det hænge sammen med, at man til tider har forstået 'mezuzahen' som et symbol på den begivenhed, der skete i forbindelse med den 10. plage.
For at dødsenglen skulle passere de jødiske huse, og dermed lade jøderne gå fri af den 10. plage - den førstefødtes død - fik jøderne besked på at slagte et dyr og smøre lidt blod på dørstolpen. Men denne fortolkning er siden hen blevet droppet.
Med venlig hilsen
Hanna Skop
Jøde og cand.pæd.psyk.
Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.