Blev Metusalem virkelig 969 år gammel?

Ifølge 1. Mosebog blev Metusalem 969 år gammel. Moses blev kun 120 år. Her ses Moses malet af José de Ribera i 1638 Foto: wikipedia.org

Måske er de høje aldersangivelser i 1. Mosebog udtryk for en for os ukendt måde at gengive tidsrum på, skriver teolog Jens Bruun Kofoed

Spørgsmål:

Hejsa!

I Gamle Testamente i bibelen læser man især i 1. mosebog om folk, der bliver flere hundrede år gamle.

Er der nogle "eksterne" beviser/kilder der bevidner, at det rent faktisk er sandt, at folk blev så gamle dengang? Eller er det kun bibelen, der beskriver dette?

Mvh. Michala

Svar:

Kære Michala!

Hvis vi sammenligner slægtstavlerne i 1 Mos 5 og 11 med det tilgængelige ikke-bibelske materiale, springer en bestemt tekst fra det gamle Sumer i øjnene. Den Sumeriske Kongeliste (ældste komplette version fra det 18. årh. f.Kr.) opregner i lighed med teksterne fra 1 Mos 5 og 11 en række konger både før og efter syndfloden, hvor dynastiernes længde også i lighed med teksterne fra 1 Mosebog er bemærkelsesværdigt lange før syndfloden og lige så bemærkelsesværdigt kortere efter syndfloden.

Til forskel fra de gammeltestamentlig tekster er der i den sumeriske tekst tale om konger og dynastier, og åremålet for kongernes regeringstid i den sumeriske tekst er så svimlende højt Enmenluanna, konge i Bad-Tibira, tilskrives hele 43.200 år at den gammeltestamentlige Metusalem kommer til at fremstå som en ren årsunge!

Nu skal man vare sig med at drage forhastede konklusioner vi er på mange måder ude på spekulationernes overdrev men måske er der både i de gammeltestamentlige slægtstavler og i den Sumeriske Kongeliste tale om et forsøg på i datidens sprog at gøre rede for det, som vi kalder forhistorisk tid? At der altså i begge tilfælde er tale om repræsentative og ikke fuldstændige slægtstavler, og at de høje aldersangivelser en for os ukendt måde at gengive tidsrum på?

Hvad det sidstnævnte angår er det f.eks. blevet foreslået at eftersom man i det gamle Sumer anvendte et sekstalsystem, så har man ganget den reelle aldersangivelse med 60 for at markere den status, som de respektive konger eller helte havde? Og at noget tilsvarende gælder for de gammeltestamentlige aldersangivelser før syndfloden. I begge tilfælde vil det nemlig give helt realistiske tal på de respektive kongers og personers regerings- og levetid (se Dwight Wayne Young, The Step-down to Two Hundred in Genesis 11,10-25. ZAW 116.3 (2004) 323-33, og litteraturen opført i note 1).

Svaret blæser om ikke i vinden så måske i Mellemøstens ørkensand, og hvem ved om vi en skønne dag finder en tavle med kileskrift, som gør os bedre i stand til at forstå betydningen af disse slægtstavler. Indtil da må vi nøjes med at formulere os forsigtigt og beholde spørgsmålstegnene efter vores konklusioner.

Bedste hilsner

Jens Bruun Kofoed, teolog og adjunkt i Det Gamle Testamente på Dansk Bibel-Institut

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.