Spørg

Var Jesus bare en profet?

Ikke mindst repræsentanter for islam arbejder hårdt på at vise, at Jesus alene er en profet, skriver fader Poul Sebbelov. Foto: Foto: www.colourbox.com

Enhver er fri til at tro, hvad han eller hun vil. Men man kan kun begribe Bibelens indhold inden for Kirkens rammer, svarer ortodoks præst Poul Sebbelov

Spørgsmål om Jesus

Kære fader Sebbelov,

Jeg skriver, fordi jeg har fundet nogle passager i Bibelen, som jeg ikke forstår. Jeg vil blive glad, hvis De kunne forklare mig deres betydning.

Og se, der kom en hen til Jesus og spurgte: "Mester, hvad godt skal jeg gøre for at få evigt liv?" Han svarede ham: "Hvorfor spørger du mig om det gode? En er den gode. Men vil du gå ind til livet så hold budene" (Matt. 19:16-17)

"I har hørt at jeg har sagt til jer: jeg går bort, og jeg kommer til jer. Hvis i elskede mig, ville i glæde jer over, at jeg går til Faderen, for faderen er større end jeg". (Joh. 14:28)

Men jeg vil have at I skal vide at Kristus er hver mands hoved, manden er kvindens hoved, og Kristi hoved er Gud". (1. Kor. 11:3)

Og dette er det evige liv, at de kender dig den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus. (Joh. 17:3)

Israelitter, hør disse ord: Jesus fra Nazarath - en mand der er udpeget af Gud for jer ved mægtige gerninger og undere og tegn, som Gud gjorde gennem ham midt iblandt jer, sådan som i selv ved. (ApG. 2:22)

Jeg har svært ved at forstå disse bibelvers. Jeg synes, at det lyder som om, at Jesus snarere var en profet end Guds søn. Jeg ved ikke, hvordan de skal tolkes, så jeg håber, at De vil kunne hjælpe mig.

Med venlig hilsen,
Benjamin Tromborg

Svar fra ortodoks præst

Kære Benjamin Tromborg

Tak for dine spørgsmål. Det bliver imidlertid alt for omfattende at besvare dem ét for ét. I stedet får du nogle overordnede betragtninger.

Det hænder ofte, at enkeltpersoner uden for Kirken finder skriftsteder i Bibelen, tager dem ud af deres sammenhæng og bruger dem som "bevis" på, at Kirkens tro og lære er fejlagtig. Det gælder ikke mindst repræsentanter for islam, som arbejder hårdt på at vise, at Jesus alene er en profet, men ikke Guds Søn og selv Gud.

Enhver er jo fri til at tro, hvad han eller hun vil. Men, det lader sig ikke gøre at argumentere mod Kirken med Bibelen i hånden. Det Nye Testamente er skrevet i Kirken, for Kirken og med det sigte at vidne om Kirkens tro. Bibelen er således Kirkens bog, og alene i Kirken lader det sig gøre at begribe indholdet i Bibelen.

Læsning og tolkning af Bibelen finder derfor sted inden for Kirkens rammer, og for Kirken er det ikke afgørende, hvad ikke-kristne måtte mene er den rigtige læsning.

Vil man læse mere om dette spørgsmål, henviser jeg til en artikel af metropolit Kallistos Ware:

Ware, K: Hvordan skal vi læse Bibelen?: Den Ortodokse Kirke i Danmark.

Med venlig hilsen,
Fader Poul Sebbelov
Præst i Den Ortodokse Kirke