Spørg

Hvordan kan Gud være tre?

Med Faderen mener vi den usynlige skaber, mens Sønnen, Jesus, er Guds måde at træde ind i menneskenes verden på og gøre Guds væsen synligt, og Helligånden er det "medium", vi kontakter det guddommelige igennem, skriver tidligere sognepræst Johannes Værge.

At forstå Gud som treenig betyder, at Gud er dynamisk og kommer os i møde, svarer pensioneret sognepræst Johannes Værge

Spørgsmål:

Hej brevkasse

Jeg har et spørgsmål om treenigheden. Jeg kan ikke forstå, hvordan én gud kan have tre personligheder? Gud er jo én, skaberen af himlen og jorden, hvordan kan han så pludselig være tre?

Og jeg kan heller ikke se logikken i, at Gud er lig Jesus. Jesus er bare et sendebud og ikke Gud? Hvordan kan Gud gøres menneskelig? Og I så fald, som I påstår, at han er Gud, hvordan kan det så være, at han bliver hængt på et kors?

LÆS OGSÅ:Da Gud blev et menneske

En beretning i Bibelen siger, at Jesus sagde: "Oh Gud, hvorfor forråder du mig? Hvis Jesus, efter jeres mening, er Gud, hvorfor taler han så til Gud? Er det ikke skizofreni?

Sidste spørgsmål; hvis Jesus betyder så meget for kristne, hvorfor bærer folk korset som et symbol for kærligheden til ham? Hvis én, jeg havde mig meget kær, blev dræbt med en økse, så ville jeg ikke ligefrem rende rundt med en økse rundt om halsen?

Håber, at I vil besvare mine spørgsmål.

Venlig hilsen
Yasmin

Svar:

Hej Yasmin

Tak for dine væsentlige spørgsmål.

Treenigheden handler ikke om, at Gud er tre forskellige, adskilte personer, men hvis man skal sige det kort, drejer det sig om, at Gud virker - eller udfører sit arbejde - på tre forskellige måder: som Faderen, Sønnen og Helligånden.

LÆS OGSÅ:Jeg forstår ikke treenigheden

Med Faderen mener vi den skaber, som er skjult, usynlig, mens Sønnen, Jesus, er Guds måde at træde ind i menneskenes verden på og gøre Guds væsen synligt, og Helligånden er det "medium", vi har kontakt med det guddommelige igennem. At forstå Gud som treenig betyder med andre ord, at Gud er dynamisk og kommer os i møde.

Jesus er i kristendommen ikke en profet, men kaldes Sønnen og Den Salvede (Kristus) for at udtrykke, at han er den, der repræsenterer Gud. Han er Guds "levende billede", som der står i Det Nye Testamente.

Jesus forstår vi i kristendommen som både guddommelig og menneskelig; derfor er der ikke nogen modsigelse i, at Jesus er i dialog med Gud. Der står dog ikke noget i Bibelen om, at Jesus skulle have spurgt Gud, hvorfor han havde forrådt ham, som du skriver. Måske tænker du på Jesu-ordene på korset:

"Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?" Ordene er ikke nogle, Jesus har fundet på, men et citat fra én af salmerne i Det Gamle Testamente, og de er her udtryk for, at Jesus har lært det dybeste, menneskelige mørke at kende, altså er fælles med os også i den største nød.

LÆS OGSÅ:Kan du bevise, at Jesus er Guds søn?

Men efter korsfæstelsen langfredag kom jo opstandelsen påskemorgen, det vil sige, mørket og døden kunne ikke holde ham fast - det, som lyste i hans ord og gerninger, hvor han mødte mennesker, var stærkere; han var ikke forladt af Gud.

Hvorfor skulle Jesus så dø? Som jeg forstår det, skyldtes det, at Jesus ikke gik på kompromis med sit budskab fra Gud, ikke bøjede af for at beskytte sig selv mod dem, der ikke kunne tåle at høre, at de havde tolket Gud skævt og satte deres egen magt højere end Guds. Men derved kom modstanderne af Jesus så netop til at vise, at deres magt ikke kunne måle sig med Guds.

Fordi døden på korset ikke fik det sidste ord, kan korset bruges som tegn på, at døden og mørket blev besejret, altså bruges som et livstegn. På nogle af billedkunstens gengivelser af korset kan man se skud og kviste vokse frem af korsets træ, udtryk for, at korset i virkeligheden er livets træ.

Hvis du ikke mener, jeg har svaret godt nok, er du velkommen til at komme tilbage. Det er store spørgsmål, som der kan siges meget mere om.

Venlig hilsen
Johannes Værge
Forfatter og pensioneret sognepræst

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.