Spørg

Har hinduer så meget fokus på reinkarnation, at de glemmer den fysiske verden?

Ved at gøre gode gerninger opnår man bedre karma, der hjælper sjælen videre på et højere stadie i dets udvikling for at blive ét med brahman, forklarer hindu Pirapaharan Navaratnam. Billeder viser en gruppe hellige hinduistiske mænd, der udfører et ritual på det sted, hvor de to floder Ganges og Yamuna møder hinanden. Foto: Rajesh Kumar Singh/Ritzau Scanpix

Kan hinduer arbejde for en bedre verden, når de i sidste ende stræber efter at forlade vores den fysiske verden? Og skal hinduismens fortælling om reinkarnation dække over Indiens store klasseforskelle, spørger en læser om. Hindu Pirapaharan Navaratnam svarer

Spørgsmål

Hej brevkasse

Jeg vil gerne spørge om, hvorvidt hinduisters stræben efter bedre genfødsler og forening med brahman fjerner fokus fra forbedring af den fysiske verden?

Jeg vil også gerne spørge, om reinkarnations kredsløb er med til at legitimere klasseforskel i det indiske samfund?

Venlig hilsen
Solvej

Svar

Kære Solvej

Hinduer vil gerne opnå moksha, så de kan blive genforenet med brahman og fri for reinkarnation, men det er ikke ensbetydende med, at man ikke har fokus på den verden, man lever i. Her spiller karma en rolle. Ved at gøre gode gerninger opnår man bedre karma, der hjælper sjælen videre på et højere stadie i dets udvikling for at blive ét med brahman.

Jorden, menneskene, dyr og planter er alle en del af Guds skaberværk, som vi skal passe på og respektere. For eksempel betragter man jorden som gudinden Prithvi (Moder Jord), som giver os det, vi har brug for, og hun tillægges en stor betydning. Så karma er indirekte med til, at vi gerne vil forbedre denne verden, da gode gerninger som sagt giver god karma.

Vedrørende om reinkarnation legitimerer klasseforskellen i det indiske samfund: Det er der ikke et endegyldigt svar på. I den hellige skrift Rigveda nævnes "kaste" kun ét sted, og det er i purusha-sukta, der beskriver, at guderne skabte fire kaster ved at ofre den kosmiske sjæl, purusha. Men purusha-sukta menes at være en tilføjelse til Rigveda i en senere periode end resten af Rigveda.

Selvom et kastesystem nævnes i nogle af de hellige tekster, så havde de en hel anden betydning end den måde klasseforskellen ses i Indien i dag. I hinduismen opfordrer man til at betragte verden som én familie, og individet er kosmisk, hvor Gud findes i os alle - og dermed er vi alle lige, selvom vi udfører forskellige pligter.

Venlig hilsen
Pirapaharan Navaratnam
Hindu

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.

Artiklen er oprindeligt udgivet 15. oktober 2016