Spørg

Er jeg også gift med min mand i det næste liv?

Det vigtigste at vide for enhver muslim er, at vi kommer i paradiset kun på grund af Allahs barmhjertighed og ikke på grund af vores gode gerninger, skriver imam Kassem Rachid Foto: Jasmin Merdan - Fotolia

Hvis man er gift i dette liv og gør alt, hvad man kan, for at følge islam, er man så sammen i det næste liv? Vi elsker hinanden virkelig højt, og jeg vil gerne vide, om Allah lader os blive sammen, skriver en læser. Imam Kassem Rachid svarer

Spørgsmål: Hej

Jeg har er spørgsmål omkring ægteskab i dette liv og det næste. Hvis man er gift og har det godt med sin partner i dette liv og gør alt for at gøre de ting, man skal ifølge islam, og har kæmpet.

Er man så sammen i det næste liv? Hvis man også ønsker det og elsker hinanden virkelig højt?

Jeg tænker meget på næste verden og livet og så videre. Vil meget gerne vide om Allah lader mig forblive med min mand, eller om der er noget, der ændres?
 
Linda

Svar: Kære Linda

Mange tak for dit gode spørgsmål. Det viser, hvor stor tro du har, og at du gør dit bedste for det næste og det evige liv, som vi allesammen konstant tænker på med ønsket om, at vi er en dem, Allah vil tilgive, så vi kommer i paradiset.

Det vigtigste at vide for enhver muslim er, at vi kun kommer i paradiset på grund af Allahs barmhjertighed og ikke på grund af vores gode gerninger.

Dernæst må en muslim vide, at Allah har lovet alle troende muslimer, som har levet efter Allahs bog og hans profets fortællinger, at de kommer sammen i paradiset. Det står i Koranen i sura 52, del 27, citat nummer 22: "Og de, som tror, og hvis børn har fulgt dem i troen, vil vi forene med deres børn."

Så der er ikke tvivl om, at to mennesker, der har været et godt, troende muslimsk ægtepar, vil Allah samle samme sted efter dommedagen. Det drejer sig altså om at tilbede og takke Allah, rette sig efter hans ord og gøre sine forpligtelser overfor ham. Så er man sikker på, at man er reddet den dag, hvor mange mennesker er fortabte.

Jeg vil spørge Allah om at tilgive os alle og bede om, at vi bliver nogle af de heldige, der kommer i hans paradis.

Med venlig hilsen
Kassem Rachid
 
Imam

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.