Spørg

Hvad er nirvana?

Bøn hjulet er et kendt træk ved buddhismen, som den praktiseres i Nepal og Tibet. Man drejer på hjulet, hvormed man frigør de påskrevne mantraer - et begreb også kendt her til lands.

Nirvana - hvilken betydning skal man tillægge dette gamle buddhistiske begreb? Læs religionsforsker Marianne Fibigers redegørelse

Spørgsmål:

Kære Brevkasse

Jeg har i mange år været interesseret i meditation og buddhisme. Et spørgsmål, der altid har interesseret mig, er, hvad og hvordan nirvana er.

Gennem de sidste par år er jeg kommet til at tænke på, om ideen om nirvana i virkeligheden bedst kan beskrives som det, ateisterne ville forstå som evig fortabelse! Altså slukning/sletning af hele bevidstheden! Er nirvana andet eller mere end det?

Har man bevidsthed i nirvana?

Med venlig hilsen
Morten

Svar:

Kære Morten

Du spørger, om nirvana bedst kan forstås som det, ateister forstår som evig fortabelse, og, som du skriver, er det samme som slukning eller sletning af hele bevidstheden. Jeg vil ikke give dig ret i præmissen, altså at du sammenligner nirvana med evig fortabelse - buddhisterne kalder det selv "eternal bliss", men jeg vil give dig ret i, at det indbefatter et fravær af bevidsthed.

Nirvana kommer af roden nibbati og betyder at slukke ved at puste dvs. at slukke livstørsten eller begæret til livet.

Det skal ikke forstås negativt, men som en erkendelse af, at livet ikke kan forbindes med en lykketilstand. Oplever du lykke i et splitsekund f.eks. ved en forelskelse, kan denne tilstand ikke bevares. Nirvana kan derfor bedst forstås som modsætningen til den fænomenale verden altså den erfarede verden.

Det, som holder "dig" fast i verden, er sanserne og ideen om, at noget er noget i sig selv. Ikke mindst ideen om et bestandigt jeg er en central vrangforestilling indenfor buddhismen.

Bevidstheden anses indenfor buddhismen også som en sans. Og den som er sværest at styre, da den hele tiden er på vej andre steder hen. Hvem kender ikke til de mange daglige tankespring?

Det største problem ved bevidstheden er, at den er med til at skabe forestillingen om et jeg. Altså at du er noget i dig selv og ikke altid betinget af noget andet, som igen betinger noget tredje. Derfor gælder det netop via meditation om at bringe sanserne og dermed også bevidsthedens manipulation til standsning.

Jeg håber, svaret hjalp dig med på vejen.

Mange hilsener
Marianne Fibiger

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.