Spørg

Kan jeg blive viet af en imam og beholde min egen religion?

Selv om jødedom, kristendom og islam er de såkaldte monoteistiske religioner baseret på troen på én Gud og har den samme bog som grundlag, så er der stor forskel både i teologi og praksis, skriver Lone Skov Al Awssi, der er katolik og gift med en muslim. Foto: dariyad - Fotolia

Min forlovede og jeg skal giftes til sommer i Tunesien. Da han er muslim, har vi valgt at blive viet af en imam først og derefter på rådhuset, men mister jeg en del af min religion, hvis jeg bliver viet islamisk, spørger en læser. Lone Skov Al Awssi, der er katolik og gift med en muslim, svarer

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Min forlovede og jeg skal giftes til sommer i Tunesien, og siden han er muslim, har vi valgt at blive viet af en imam og derefter på rådhuset. Jeg har forstået det sådan, at en imam giver os begge velsignelse fra Gud til at være sammen.

Men har islam og kristendom den samme Gud? Og hvad siger islam og kristendommen angående kærlighed, og er der nogle ligheder?

Jeg er bange for, at jeg mister en del af min religion, hvis jeg bliver viet af en imam, men får jeg stadig Guds velsignelse? Er denne form for ægteskab fokuseret på begge religioner?

Jeg håber virkelig at høre fra dig.

På forhånd tusind tak :)

Hilsen
Line

Svar:

Kære Line

Tillykke med det forestående bryllup og tak for dit spørgsmål.

Du skriver, at du og din kommende mand planlægger at blive viet af en imam i Tunesien og derefter på rådhuset, og at du er bange for, at du derved mister en del af din kristne religion.

Jeg tager udgangspunkt i, at du er medlem af folkekirken. Folkekirken har to sakramenter, nemlig dåb og nadver. Den katolske kirke har syv sakramenter, her er ægteskabet et af dem. Et sakramente er en handling, hvor den troende får adgang til noget guddommeligt.

Du mister altså ikke noget af din religion, fordi du ikke bliver viet i folkekirken. Det er dog meget vigtigt, at du bliver borgerligt viet i Danmark - altså på et dansk rådhus eller af en dansk giftefoged. Ellers risikerer du, rent juridisk, at være gift i henhold til en anden lovgivning end den danske, og det er ikke hensigtsmæssigt.

Nå det så er sagt, så er der forskel på kristendom og islam. Alt, hvad der sker i den kristne kirke, udføres i Jesus navn og med Helligånden som Guds kraft. Kristne tror på den treenige Gud, og selv om muslimer respekterer og anerkender Jesus som en stor profet, så opfatter de det nærmest blasfemisk, at Gud skulle have en søn, som blev menneske.

Selv om jødedom, kristendom og islam er de såkaldte monoteistiske religioner baseret på troen på én Gud og har den samme bog som grundlag, så er der stor forskel både i teologi og praksis.

Jeg håber, at du får et skønt bryllup, og at du holder fast i din kristne religion. Aftal med din kommende mand, hvordan I skal forholde jer til alt det praktiske, når I får børn.

Held og lykke

Venlig Hilsen
Lone Skov Al Awssi 
Katolik og gift med en muslim

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.