Retfærdiggør islam drab på vantro?
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at islam ikke bifalder drab af vantro, men netop bifalder fred overfor de, der selv ønsker fred, svarer muslimske Mohammad Al Jizani
Spørgsmål
Kære brevkasse
Jeg er i forbindelse med en opgave om islam stødt på en række spørgsmål, som jeg håber, I vil være behjælpelig med at svare på.
Retfærdiggør islam drab på vantro?
I Koranen står der, at man skal dræbe de vantro og være "skånselsløs". Sura 2.216: ”Jeres forskrift er at føre krig selv om det skulle være jer imod”. Sura 9.73: ”Profet! Bekæmp de vantro. Vær skånselsløs mod dem! Deres herberg bliver helvede. Hvilket ondt endeligt!”
Går det ikke i mod det, som ahl al-dhimma'en siger? Kan det virkelig passe, at Koranen prædiker til had mod ikke-troende?
Da Koranen samtidig siger: “Kæmp i Allahs sag mod dem, der bekæmper jer, men overskrid ikke grænser, for Allah elsker ikke dem, der overskrider grænser … Bekæmp dem, indtil der ikke er flere optøjer og undertrykkelse, og der hersker retfærdighed og tro på Gud, men hvis de holder fred, så vær ikke fjendtlige mod dem, kun mod dem der undertrykker.”
I mine øjne står disse udsagn i klar modsætning til hinanden.
Venlig hilsen
Peter
Svar
Kære Peter
Det korte svar ville være: Nej, Koranen retfærdiggør ikke drab på vantro.
Dette svar ville dog ikke gøre dig meget klogere på dit spørgsmål og undren. Jeg vil derfor forsøge, at forklare dig, hvorfor de forskellige vers siger, som de gør, og i hvilken kontekst de skal ses. Konteksten er netop meget vigtig at have med, når man forsøger at forstå Koranen.
Koranen blev åbenbaret gennem flere år og er ikke en bog, som profeten Muhammed, fred være med ham og hans rene husstand, blev åbenbaret på én dag.
De forskellige vers blev derfor ofte åbenbaret i en kontekst, som gav mening for muslimerne dengang. Der er eksempelvis ikke nogen grund til at åbenbare vers om krig i fredstid. Derfor omtaler de forskellige vers, der berører krig, netop de krige, som muslimerne deltog i under åbenbaringen.
LÆS OGSÅ: Er Koranen Guds ægte ord?
Ligesom da Jesus, fred være med ham, mødte modstand, hån og forfølgelse af både romerne, skriftlærde og deres efterfølgere, mødte Muhammed (saws) samme modstand og forfølgelse.
Denne forfølgelse var så intens og voldelig, at flere muslimer blev dræbt i Mekka. Muslimerne måtte derfor skjule deres tro gennem længere tid og måtte kun forkynde deres tro i det skjulte.
Men selv dette stoppede ikke forfølgelsen. Derfor udvandrede muslimerne fra deres hjemby Mekka og flygtede til byen Medina, hvor muslimerne i modsætning til i Mekka ikke blev mødt med forfølgelse og vold.
Da muslimerne fik medvind, og islam blev en religion med et antal af følgere, som gjorde sig bemærket i regionen, valgte flere ikke-muslimske stammer at mobilisere deres hære mod muslimerne af flere omgange med det formål at udrydde muslimerne og islam.
Sådanne hære blev sendt mod muslimerne mere end 70 gange. Profeten Muhammed (saws) og muslimerne deltog derfor i mere end 70 defensive forsvarskrige, hvorimod muslimerne selv kun førte ét offensivt angreb, som var rettet mod en karavane, der bar på våben, der netop skulle leveres til en hær, som gjorde sig klar til endnu et angreb mod muslimerne.
Dette bør tegne et klart billede af, at muslimerne netop ikke var ude på at drive krig mod de vantro, men netop på at forsvare sig.
LÆS OGSÅ: Hvornår er det tid til jihad?
Men på grund af det høje antal af slag, som muslimerne blev tvunget ud i, herskede der en stor udmattelse og irritation blandt muslimerne. Det er derfor, at flere af de koranvers, der omtaler krig, netop tager fat i denne problematik, som du også kan læse i disse vers:
"Jeres forskrift er at føre krig selv om det skulle være jer imod." (Koranen 2:216)
"Nu har Gud givet jer en lempelse. Han ved, at der er svækkelse blandt jer. Hvis der derfor er hundrede udholdende mænd af jer, vil de besejre to hundrede, og hvis der er tusind af jer, vil de besejre to tusind, med Guds tilladelse. Gud er med de udholdende." (Koranen 8:66)
Muslimerne var netop både udmattede af både at være i mindretal og at skulle deltage i så mange slag.
LÆS OGSÅ: Må både kristne og muslimer gå i krig?
De forskellige koranvers, der derfor omtaler muslimernes skånselsløshed mod de vantro, skal derfor ikke forstås, som at muslimerne generelt skal være det overfor de vantro.
Versene taler netop om de specifikke hære, som drog i krig mod muslimerne. Det er netop disse, som muslimerne ikke skulle skåne under selve slagene. Versene tjente derfor det formål, at booste muslimerne moral og give dem medvind.
Koranlærde (Al-mufaseriin) arbejder derfor med det, vi på arabisk kalder for "asbab al-nuzul" (direkte oversættelse: årsagerne til åbenbaringerne), hvilket netop hjælper en til bedre at kunne forstå, hvad de forskellige vers betyder, og hvem disse omtaler.
Har man intet kendskab til denne viden om islam, har man svært ved at forstå de forskellige koranvers, og man vil derfor begive sig ud i en fejlagtig fortolkning af Koranen.
Man skal netop vide, hvorfor og hvornår de forskellige vers blev åbenbaret for at kunne forstå betydningen af dem.
Om lidt vil jeg citere tre vers, der meget fint forklarer den krigs-etik, som muslimerne blev bedt om at have, når fjenden ikke længere bekæmpede og mobiliserede hærene mod muslimernes byer:
"Kæmp i Allahs sag mod dem, der bekæmper jer,
men overskrid ikke grænser,
for Allah elsker ikke dem, der overskrider grænser."
"Og (i krig) slå dem, hvor I finder dem,
og fortræng dem fra, hvor de fortrængte jer,
for optøjer og undertrykkelse er værre end drab,
men kæmp ikke imod dem i den hellige moské (i Mekkah), undtagen hvis de først bekæmper jer der.
Hvis de bekriger jer, så bekæmp dem, dette er lønnen for dem der undertrykker troen."
"Men hvis de holder fred, er Allah Tilgivende og Den Mest Barmhjertige.
Bekæmp dem, indtil der ikke er flere optøjer og undertrykkelse, og der hersker retfærdighed og tro på Gud, men hvis de holder fred, så vær ikke fjendtlige mod dem, kun mod dem der undertrykker.” (Koranen 2:190-193)
Derfor skal der ikke herske nogen tvivl om, at islam netop ikke bifalder drab af vantro, men netop bifalder fred overfor de, der selv ønsker fred.
Islam er dog en religion, der taler til fornuften, og vigtigst af alt er netop det jordnære, derfor bifalder den med al selvfølge dens følgere at forsvare sig og ikke vise svaghed overfor den fjende, der netop har sværdet trukket mod en og ikke kan vente med at hugge hovedet af en.
Sådan en fjende vender man ikke den andet kind til. Sådan en fjende forsvarer man sig overfor.
Håber dette var svar nok på din undren.
Med venlig hilsen
Mohammad Al Jizani
Muslim
Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.