Tillades terror og drab i Toraen?
Hvad siger Toraen om terror og drab? Må man dræbe i en god sags tjeneste?, spørger en læser. Der er ifølge Toraen særlige omstændigheder, der kan legitimere drab, svarer tidligere overrabbiner Bent Lexner
Spørgsmål om terror i Toraen
Kære brevkasse
Jeg har en projektopgave om religiøst terror oppe på skolen, men jeg kan ikke finde ud af, hvad der egentlig tillader jødisk terror i for eksempel Toraen?
Jeg har fundet ud af, at nogle kristne terrorgrupper opfatterer Davids drab på Goliat som et tegn på, at man godt må dræbe for en god gerning.
Håber, at I vil svare på mit spørgsmål.
Venlig hilsen
Simon
Svar fra tidligere overrabbiner
Kære Simon
Terror er forbudt ifølge de fleste rabbineres opfattelse.
Desværre er der, og har der været episoder i historien, hvor den slags handlinger delvist har været accepteret af enkelte rabbinere.
Det bedste eksempel er mordet på Israels premiereminister Yitzhak Rabin.
Her var der en jøde, der skød Rabin og sagde, at han gjorde det med ”Toraen” i hånden, idet han henviste til, at Toraen tillader, du slår et menneske ihjel, hvis denne stræber dig efter livet. Det mente han, Rabin gjorde ved sin fredsplan.
Generelt tager jødedommen afstand fra drab, medmindre du selv er i konkret livsfare.
Hilsen
Bent Lexner
Tidligere overrabbiner
Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.