Har Gud forladt os?

Gud respekterer vores frie valg, og hvis vi ikke beder Gud om at forbarme og gribe ind, ruller lavinen, skriver Iben Thranholm til spørgeren Mogens. Foto: Modelfoto:

Hvis mennesket henvender sig til Gud og beder ham om at gribe ind, vil han lytte og handle, svarer teolog Iben Thranholm

Spørgsmål:

Man er hårdt prøvet i disse tider. Lidelse, så langt øjet rækker. Findes Gud virkelig? Efterladte til tragedien i Norge kan nok tvivle. Hungersnød i Afrika, økonomisk depression i andre lande og så videre. Hvor meget kan et menneske rumme?

Er vi i virkeligheden ikke bare et produkt af verdenen og er enten heldige eller uheldige at leve på denne tid?

Jeg tror, det er virkeligheden vi lever i, og at Gud er meget langt væk fra os i disse tider.

Venlig hilsen
Mogens

Svar:

Kære Mogens

Jeg kan godt forstå, at du får den tanke, at Gud har vendt verden ryggen med alle de mange katastrofer, som verden for tiden er vidne til.

Det er næsten en refleks, at vi mener, at en højere form for magt eller retfærdighed automatisk burde tage ansvar, når ulykkerne ramler ned over os. Men det er ikke nødvendigvis den måde, Gud har indrettet verden på.

LÆS OGSÅ: Gud griber da ind

Gud har overdraget verden til mennesket og har skabt det med en fri vilje. Gud har skabt mennesket som fornuftsvæsen, der kan handle på eget initiativ og selv være herre over sine egne gerninger.

Gud spørger Eva om syndefaldet i haven: Hvad er det, du har gjort? (1. Mos 3,13).

På samme måde spørger han også Kain efter drabet på Abel. Og på samme måde kunne han spørge os i dag: "Hvad er det I har gjort med verden?

Mange af de katastrofer som du nævner, for eksempel hungersnød, massakren i Norge og økonomisk depression, skyldes menneskers forkerte moralske valg.

Grådighed, had og udnyttelse af naturen bærer ansvar for en stor del af katastroferne. Ikke at Gud er ukærlig. Men hvad så med jordskælv, tsunamier og tyfoner? Er det så ikke Guds ansvar? Nej, også naturen er mennesket faktisk herre over.

Hildegaard af Bingen, den tyske nonne og middelaldermystiker, ser i sine visioner en klar sammenhæng mellem menneskets syndige handlinger, og hvordan naturen opfører sig. Hun beskriver, hvordan naturens elementer kommer i vildt oprør og klager sig, fordi mennesket ikke lever efter Guds ord.

Groft sagt, min konflikt med min nabo og min egoisme kan være med til at forårsage et jordskælv et andet sted i verden. Den underliggende tankegang er, at verden først og fremmest formes af det åndelige, og ikke det materielle og biologiske.

Husk også på, at verden ifølge Bibelen er skabt af Guds ord og ikke alene af fysiske elementer.

Evangelisten Johannes skriver derfor også: I begyndelsen var Ordet og Ordet var hos Gud, og i skabelsesberetningen beskrives det, hvordan Guds ånd svævede over vandene, før verden tog form.

Men er vi da helt overladt til os selv, og er Gud ikke barmhjertig alligevel?

Jo, absolut, og her kommer bøn ind i billedet - og især forbøn. Hvis mennesket henvender sig til Gud og beder ham om at gribe ind, vil han lytte og handle. Problemet er bare, at ofte vil vi hellere selv fikse problemerne end at blande Gud ind i det.

Gud respekterer vores frie valg, og hvis vi ikke beder Gud om at forbarme og gribe ind, ruller lavinen bogstaveligt talt. Mange af kirkens mystikere har gang på gang understreget, at mennesker kan formilde Gud og forhindre katastrofer, hvis de gør bod og beder.

Ikke bare for dem selv, men for andre og for verden. Det var præcis sådan, indbyggere i Nineve blev reddet fra undergang, fordi blot en lille gruppe gik i forbøn for hele byen. Den største katastrofe i verden er måske, at alt for få mennesker beder.

Bedste hilsner
Iben Thranholm
Teolog og journalist

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.

Gud respekterer vores frie valg, og hvis vi ikke beder Gud om at forbarme og gribe ind, ruller lavinen, skriver Iben Thranholm Foto: stock exchange