Barnløshedens smerte

SORG: Jeg har bedt og bedt, men der sker alligevel ikke noget. Hvorfor tillader en almægtig Gud smerte? Sognepræst Kristine Stricker Hestbech forklarer

Spørgsmål:

Jeg er et troende menneske og har altid bedt meget til Gud. Jeg har længe prøvet at få et barn med min mand, men det vil ikke rigtig lykkes. Derfor har jeg bedt og bedt, men der sker alligevel ikke noget.

Jeg har tænkt meget over, hvorfor Gud ikke hjælper mig i denne svære situation, jeg er i. Er det det, der ligger i teodicé problematikken, hvis Gud er så almægtig og god, hvorfor hjælper han mig så ikke, jeg er et godt og troende menneske!

Det mest naturlige er at begynde at anfægte hele hans eksistens. Er det normalt for mennesker, der ikke føler sig bønhørt at anfægte Guds eksistens?

Og hvad gør man så?

Lisa

Svar:

Kære Lisa

Ja, det er helt normalt at føle sig anfægtet, når man ikke kan mærke, at Gud svarer een.

Men ofte farer vi vild, fordi vi allerede ved, hvad vi gerne vil svares. I dit tilfælde, at du gerne vil have et barn. Guds veje er uransagelige, siger vi tit, og med det menes der, at Gud ofte svarer på en måde, som vi ikke forventer eller ønsker.

Måske du kender det fra andre kriser i dit liv, hvor du har bedt til Gud om, at han måtte skåne dig eller få mørket til at gå væk - uden at det er sket, og så er det først bagefter, at du kunne se, at du SKULLE igennem det mørke/ den krise, og at Gud var der blot ikke på den måde DU forestillede dig.

Tænk på Jesus i Getsemane have skærtorsdag aften hvor han beder Gud om at frelse ham fra den lidelse, han godt ved han skal igennem. Og hvordan han ender sin bøn? " Ikke min vilje, men din Gud!"

Det, jeg vil sige, er, at Gud har en plan for dig, ligesom Han har ønsker for dig. Planer og ønsker som måske ikke er dine planer og ønsker, men som du må have tillid til og tro på vil dig det godt.

Altså ikke din vilje, men Guds.

At du og din elskede ikke kan få børn lukker nogle tunge døre i, men andre lukkes også op. Vil Gud, at I skal gå en anden vej?

Mange tanker og Guds kærlighed

Kristine Stricker Hestbech
Sognepræst

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.