De to visdomsveje

Hvilke forskelle er der på teosofien og antroposofien? Søren Hauge svarer

Spørgsmål:

Kære Søren Hauge

Kan du give nogle få eksempler på hvor de såkaldt to "Visdomsforståelser", teosofien og antroposofien, har sammenfaldende anskuelser og hvor de har modsatrettede opfattelser?

Udgangspunket kunne jo, set som den novice jeg er, være modsatrettet. Min utilstrækkelige viden om emnet kan jo føre til en forkert opfattelse. Eventualiteter i min viden, bør jeg jo begrænse ved at spørge forlk som dig der ved noget om emnet.

Med venlig hilsen

Lars Sørensen

Svar:

Kære Lars,

Tak for din mail. Jeg kan ikke komme i tanker om områder, hvor teosofien og antroposofien har direkte modsatrettede opfattelser. Det er alt for skarpt trukket op. Men jeg kan her give dig nogle vink om områder, hvor Steiner selv betoner forskelle. Han understreger forskellighed på især to punkter:

1) Teosofien er østligt præget - antroposofien er vestlig.

2) Teosofiens Kristusopfattelse er forskellig fra Steiners

Det ville blive en omfattende affære at gå i detaljer. Det er rigtigt at teosofien er præget af en hinduistisk og buddhistisk terminologi, blandet med en vestlig.

Arven fra Østen er tydelig. Steiner derimod lægger vægt på de vestlige rødder, på den alkymistiske og rosenkreuzeriske symbolverden, på de vestlige filosoffer og på Goethe, ikke mindst. Teosofien har haft en kraftig prægning i Indien, fordi det teosofiske hovedkvarter for en af de teosofiske organisationer har befundet sig i Adyar i Sydindien siden slutningen af 1800tallet.

Der er større tyngde i kilderne fra østlige traditioner, men igen - det overdrives let, når man skal forklare det. Den form for teosofi, som trives på disse breddegrader, har kraftig inspiration fra kristendommen, fra den hermetiske, græske tradition, såvel som fra de selvsamme traditioner, som antroposofien vægter højt. Så der er tale om nuancer.

Kristusforståelsen er et større emne. Steiner taler om at Kristus er "Solånden", Gudsordet, der er steget ned i de jordiske regioner. Her har han i sine værker givet omfattende beskrivelser af Solåndens virke, og Golgatha-mysteriet, som han kalder det.

Teosofien opererer med at Kristus henviser til:

1) Kærligheds- og visdomsaspektet i det enkelte menneskes sjæl,

2) Verdenslæreren, Mestrenes Mester, der kendes som Maitreya, Messias og Mahdi i buddhisme, kristendom og islam, og som har andre navne i andre traditioner, fx. Saoshyant i persisk religion, og 3) Den kosmiske Kristus, hvilket vil sige den allestedsnærværende guddommelige kærlighed (svarende til Solånden hos Steiner).

Der er forklaringsmæssige forskelle på andre områder, blandt andet indenfor de kosmologiske spørgsmål, men i store træk er lighederne og identiteten langt det tydeligste. Steiners bog "Teosofi" giver fx. beskrivelser af de forskellige auraer og af bevidsthedsplan, baseret på steiners egne observationer, og alt dette matcher tydeligt beskrivelser i fx. "Det synlige og det usynlige menneske" af Charles W. Leadbeater.

Temperamentsmæssigt oplever jeg antroposofien mere alvorlig og tung end teosofien, - i hvertfald i de sammenhænge, hvor jeg har mødt den, men til gengæld har den formået at virke konkret indenfor en række samfundsmæssige områder (pædagogik, medicin, landbrug, eurytmi, arkitektur mm.). Teosofien virker lysere og lettere, men har måske til gengæld ikke manifesteret sig så direkte. Det er tendenser, og ikke færdige analyser jeg giver her. Teosofien og antroposofien har en delvis identisk og delvis forskellig terminologi.

Jeg håber du er tilfreds med svaret på det omfangsrige spørgsmål.

Venlig hilsen

Søren Hauge

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.