Livet er dejligt og skrøbeligt

Troen på opstandelsen giver mig styrke til at arbejde med syge, døende og pårørende til døde, skriver Susanne Sønderbo.

TÆT PÅ DØDEN: Først når vi med hoved og hjerte ved, at vi er dødelige, kan vi virkelig leve, skriver Susanne Sønderbo

Døden er netop nu tema på religion.dk. Du kan stille spørgsmål til sygehuspræst og sjælesørger Bente Chemnitz, Susanne Sønderbo, der er sygehuspræst i Norge samt den muslimske læge Ismail Gögenur. Du kan også stille spørgsmål til vores faste panel eller selv tage del i brugerdebatten - klik her.

Spørgsmål:

Hej

Er det ikke mærkeligt, som troende gennem tiderne har kæmpet en indædt kamp for at undgå at indse deres egen forgængelighed - ikke mindst til trods for naturens tydelige gang?

Ser vi tilbage til tidligere kulturformer, så har døden ofte været indflettet som en naturlig afslutning på livet, døden var det faktum, der overgik alle uanset status og art. Dette blev den kendsgerning, man accepterede som prisen for at udleve livet.

Kristendommens præster derimod formåede i forskellige fællesråd og som noget helt igennem enestående i kulturhistorien at splitte mennesket og skabe et unaturligt forhold mellem mennesket og den natur, det udsprang af, og som omgav det - gerne med alverdens skrækkelige påstande om det hedenske, som vi i dag fint kan afvise som rent sludder uden reelt indhold.

På hvilken måde - mener du - er religiøs dogmetro i 2004 noget godt redskab, når vi skal imødese den død, vi som mennesker må indse?

Med venlig hilsen

Simon

Svar:

Kære Simon

Mange mennesker kæmper en ihærdig kamp for at undgå deres egen forgængelighed - det er ikke kun troende, der har det sådan. Jeg har faktisk i højere grad oplevet, at troende kan have et mere "afslappet" forhold til livets forgængelighed.

I begravelsesritualet bliver der sagt: "Af jord er du kommet, til jord skal du blive, af jord skal du igen opstå." Denne formulering siger noget ret og naturligt om livets sammenhæng med døden. Er det mon ikke mere det kommercielle samfund og dets reklamer, der har fikseret sig på det evigt unge, slanke, vitale og rynkefri menneske? Hvad betales der ikke for midler for at komme af med appelsinhuden og dobbelthagen

Jeg synes, det er dejligt at møde mennesker, som har levet og er blevet mærket af livet, både i det ydre og det indre. Visdom kommer med alderen og levet liv. Og jeg har mødt mange af dem.

Salmedigteren Jørgen Gustava Brandt har skrevet en salme, der hedder: "Tænk, at livet koster livet! (nr. 14 i Den danske salmebogs nye udgave). Prøv at læse den - den ser livets forgængelighed i øjnene, og samtidig får man lyst til at engagere sig og leve dette skrøbelige og dejlige liv, vi som mennesker har fået. Og prisen for livet, er livet selv.

Jeg ved ikke helt, hvad du mener med "religiøs dogmetro 2004," men du mener sikkert, om kristne dogmer kan holde vand i 2004. Trosbekendelsen taler om død og opstandelse. Troen på opstandelsen må den enkelte beslutte sig til at tro på. Jeg tror på den, og det giver mig styrke til at arbejde med syge, døende og pårørende til døde. Først når vi med hoved og hjerte ved, at vi er dødelige, kan vi virkelig leve.

Hjertelig hilsen

Susanne Sønderbo

Læs mere i RELIGIØSE SVAR under "Døden"

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.