Fra hvilken alder bærer piger tørklæde?

Der kan være stærke holdninger til klædedragten i familien, men lige nu oplever vi også, at et stigende antal unge muslimske kvinder af egen fri vilje begynder at tildække sig, skriver Lone Skov Al Awssi. Foto: Foto:Henrik Hansson/www.wikimedia.org

"Der er meget stor forskel på muslimske kvinders påklædning fra land til land," svarer salgsagent og katolik Lone Skov Al Awssi

Spørgsmål:

Jeg har et spørgsmål om at bære tørklæde. Hvor gammel skal man som barn være, når man begynder at gå med tørklæde?

Med venlig hilsen
Karoline

Svar:

Kære Karoline

Det mest almindelige er, at pigen begynder at bære tørklæde i forbindelse med den første menstruation. Dog ses tørklædet også på yngre muslimske piger, ofte tilhørende den shiamuslimske retning. Piger helt ned til 9-10 års alderen kan bære tørklæde. Det afhænger alene af forældrenes holdning.

I debatten om det muslimske tørklæde, som kan blive ganske intens, finder jeg det altid vigtigt at understrege, at Koranen ikke påbyder tørklædet.

Ligesom i Bibelen er kravet, at kvinder skal påklæde sig og opføre sig anstændigt. Der er ikke en præcis uddybning af hvad begrebet "anstændigt" indebærer. Det er altså et fortolknings spørgsmål. Derfor er der også meget stor forskel på muslimske kvinders påklædning fra land til land.

Klædedragten kan variere fra de helt tildækkede kvinder med lædermasker for ansigtet som for eksempel ofte ses i Saudi Arabien, til de helt vestligt klædte muslimske kvinder i Egypten og Libanon.

Når jeg skriver dette, kommer jeg til at tænke på min egyptiske veninde Hoda. Hun er Hadja, har foretaget flere pilgrimsrejser til Mekka, og er en meget troende og praktiserende muslim. Hun overholder alle bud, men går ikke tildækket, hverken med tørklæde eller heldækkende dragt. Hun er tækkeligt klædt, men på en helt almindelig måde.

Under en ferie i Malaysia svømmede Hoda og jeg rundt i hotellets pool. Hun var klædt i en tækkelig sort helbadedragt. Ved poolen sad et par muslimske kvinder, sikkert fra Saudi Arabien, helt tildækkede, så man kun kunne se deres øjne. De sad og betragtede os. Hoda blev rasende.
"Hvorfor sidder de der? Solen nyder de ikke. De sidder der bare, for at føle sig bedre end mig," sagde hun.

Så diskussionen om graden af korrekt tildækning er altså også et emne blandt muslimerne.

Jeg har mødt så mange fantastiske muslimske kvinder, med meget forskellige holdninger til deres klædedragt. Min svigermor gik ikke uden for en dør uden sin Abaya, selvom både min svigerfar og min mand under ferie i Danmark bad hende om at lade den blive hjemme. Men nej, hun ville have den på. Det vigtigste er, at kvinderne kan vælge selv, og det er desværre ikke altid tilfældet.

Der kan være stærke holdninger til klædedragten i familien, men lige nu oplever vi også, at et stigende antal unge muslimske kvinder af egen fri vilje begynder at tildække sig, som et modspil til vores samfunds pres på islam og muslimsk kultur. Det er en skam, for ens klædedragt er ikke et offentligt anliggende, men en privat afgørelse.

Naturligvis kan en absolut tildækket burkaklædt kvinde ikke forvente at kunne fungere i et vestligt samfund uden problemer - her tænker jeg på transport i offentlige transportmidler, arbejde uden for hjemmet, gå til eksamen og så videre.

Men da der er tale om et meget lille antal kvinder, som iøvrigt lever et liv, hvor pågældende forhold sjældent kommer på tale, er det ikke et emne, der bør hidse offentligheden op og føre til lovgivning på området. Man kommer meget længere med gensidig respekt for vores forskelligheder.

Med venlig hilsen
Lone Skov Al Awssi
Salgsagent, katolik og muslimsk gift

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.