Hvor i Koranen kan jeg læse om uddannelse og opførsel?

"Men vær opmærksom på, at nogle muslimer ikke altid vil synes om, at man som ikke-muslimsk lærer henviser til deres tro for at, som du udtrykker det "disse ikke begår haram i forhold til deres iman", siger Bettina Meisner, folkeskolelærer tilknyttet Islamisk Trossamfund. Billedet er fra Rådmandsgade Skole, Nørrebro i København. Foto: Leif Tuxen.

En folkeskolelærer efterlyser korancitater om uddannelse, skole og opførsel til brug i undervisning af muslimske børn. Bettina Meisner, folkeskolelærer og tilknyttet Islamisk Trossamfund besvarer herunder.

Spørgsmål:

Kære religion.dk

Tak for en god hjemmeside med en utrolig mængde spændende og gode informationer fra alle jeres tilknyttede eksperter.

I forbindelse med mit ønske som folkeskolelærer - at forstå den muslimske tro og begrebet haram bedre - så vil jeg gerne vide, hvordan islam forholder sig til uddannelse/skole/folkeskolen og de personer, der er tilknyttet stedet (elever, lærere og så videre). Jeg søger dermed nogle retningslinjer i Koranen, som kan guide elever og forældre, så disse ikke begår haram i forhold til deres imam.

LÆS OGSÅ: Hvad er halal og haram?

Konkret har jeg fundet dette råd om sprog:

Man skal som muslim tale ordentligt. For som der står i Koranen sura 49:11 (henvendt til troende muslimer selvfølgelig): "I, der tror! Folk skal ikke gøre nar ad andre folk for måske er disse bedre end dem selv! Og heller ikke kvinder ad andre kvinder for måske er disse bedre end dem selv! I skal ikke se skævt til jeres egne og ikke give hinanden øgenavne! Hvilken ulykke er det ikke at blive kaldt gudløs efter at være blevet troende! De, der ikke omvender sig, handler uret."

Men jeg savner flere informationer i forhold til vold, misbrug, løgn, adfærd over for voksne og andre elever og så videre.

Er der eventuelt mulighed, for at I kan hjælpe mig med at forstå Koranens holdning til disse punkter og andre, som, I mener, kunne være relevante i forhold til folkeskolen, og de muslimer (elever og forældre), der er knyttet til den?

Jeg vil på forhånd gerne takke for jeres svar og den tid, I har brugt på dem.

Med venlig hilsen
Kent

Svar:

Kære Kent

Tak for din henvendelse om islam og uddannelse/opførsel. Dine spørgsmål er meget omfattende og omhandler det, man på arabisk kalder adab, men jeg vil dog gøre mit bedste for at besvare dem alligevel.

I tillæg til din interesse kunne du måske overveje at deltage i nogle af vores foredragsrækker i Islamisk Trossamfund. Her skal du være hjertelig velkommen! Du kan se vores kursus tilbud her.

Jeg vil imidlertid henlede din opmærksomhed på det faktum, at ikke alle de personer, du støder på i hverdag og i dit virke som lærer, nødvendigvis behøver at være religiøse, fordi de har muslimske navne. Nogle er kulturelle muslimer, andre praktiserer måske slet ikke deres religion, mens et lille mindretal er det, man kan betegne som religiøse muslimer.

Dit spørgsmål leder mine tanker lidt i nærheden af noget, der svarer til ønsket om at undervise og udføre skole/hjem-samarbejde med danske ikke-muslimske elever med Bibelen i hånden. Resultatet kan du sikkert tænke dig til?

Jeg synes dog, det er både fint og interessant, at du har et ønske om at sætte dig ind i dine muslimske familiers tro.

Men vær opmærksom på, at nogle muslimer ikke altid vil synes om, at man som ikke-muslimsk lærer henviser til deres tro for at, som du udtrykker det, disse ikke begår haram i forhold til deres imam. Håber, du kan bruge nedenstående. Har du flere spørgsmål er du velkommen til at skrive igen.

LÆS OGSÅ:Koranen og andre hellige skrifter i islam

Koranvers om viden:
"Are those who have knowledge equal to those, who do not have knowledge?!(39:9)

"And Allah taught Adam all the names(2:31)

"Read. Read in the name of thy Lord who created; [He] created the human being from blood clot. Read in the name of thy Lord who taught by the pen: [He] taught the human being what he did not know."(96: 1-5).

Hadith om gavnen af at søge viden og at videregive den:
The Prophet Muhammad (peace be upon him) said: "The seeking of knowledge is obligatory for every Muslim." - Al-Tirmidhi, Hadith 74

The Prophet also said: "Acquire knowledge and impart it to the people." - Al-Tirmidhi, Hadith 107

Teach others, make things easy, not difficult. When any of you is in a state of anger, let him keep silent. (Related by Al-Bukhari in Al Adab Al Mufrad and by Ahmad).

Abd Allah Ibn Masud (SAAW) said, the Messenger of Allah (SAAW) said: Let there be no envy, except in two things:
1. A man whom Allah gave a wealth and guided him to spend it in righteous way.
2. Or a man to whom Allah gave wisdom and he acts wisely and teaches it to others.
(Al-Bukhari and Muslim; See An-Nawawi, Riyad As-Salihin)

Respekten for børn:
Fear Allah and treat your children [small or grown] fairly (with equal justice). (Al-Bukhari and Muslim)

"Fear Allah and treat your children fairly" (Hadith)

At ære og respektere de der er ældre end en selv (Herunder også læreren):
"If a young man honors an elderly on account of his age, Allah appoints someone to honor him in his old age." (At-Tirmidhi; ranked hasan by Al-Albani)

Om misbrug, løgn:
"You will certainly hear much abuse from the followers of previous books and from the idol-worshipping people. And if you are patient and keep your duty – this is surely a matter of great resolution. Koranen (3:185)

"It was narrated from Abu Hurayrah that the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: The signs of the hypocrite are three: when he speaks, he lies; when he makes a promise, he breaks it; and when he is entrusted with something, he betrays that trust.
(Hadith, narrated by al-Bukhari, 33; Muslim, 59)

"Lying in jest is haram. Just like other kinds of lies. It was narrated that Ibn Umar said: The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, I joke, but I speak nothing but the truth.
(Hadith, narrated by al-Tabarani in al-Mujam al-Kabeer, 12/391)

Mere om Adab i islam (eksternt link)

Med venlig hilsen
Bettina Meisner
Folkeskolelærer og tilknyttet Islamisk Trossamfund.