Islams rammer for sexlivet

Allah har givet os nok i det tilladte - der er ingen grund til at søge det forbudte, skriver Ahmed Akkari.

SEX: Hvilke former for sex er tilladt mellem muslimske ægtefæller? Imam Ahmed Akkari svarer

Spørgsmål:

Jeg er muslim og har et spørgsmål: Jeg ved, at analsex er haram (forbudt, red.), men er det uanset, om man anvender penis eller en finger?

Svar:

Jeg takker Allah og siger: Må Allahs velsignelse være med Mohammad og hans venner!

Salam aleikum.

Man skal ikke være genert over at spørge om noget, for man skal som muslim vide, om man gør tingene rigtigt eller forkert. Det gælder også i ens seksuelle forhold til sin hustru. "Der er ingen blufærdighed, hvad angår spørgsmål omkring troen" (leveret af Imam Bukhari).

Du skal vide, at en muslim bliver belønnet, lige så snart han eller hun tænker på at gøre, hvad Allah gerne vil have, at vi skal gøre og tænker på at holde sig fra det, Allah vil have, at vi skal holde os fra.

Jeg takker Allah, fordi du bebrejder dig selv for det forkerte. Det er godt at føle sig utilpas ved at gøre noget forkert. Analsex er den eneste form for sex med hustruen, som er forbudt i Islam.

Når islam taler om sex, så menes der, at mandens penis berører eller går ind i en skede. Det er den legale tilladte sexmetode - det er leveret af Bukhari og Muslim, at Allahs sendebud (fred være med ham) har sagt: "Hvis de to hoveder (khitan) (penis og skede) mødes, så skal man vaske sig." Det betyder, at blot berøringen mellem penis og skede tæller for en seksuel kontakt.

Vores lærde har tilladt alle former for seksuel kontakt mellem mand og hustru, alle stillinger, alle former for sex - undtagen at en mand fører penis ind i kvindens åbning bagfra (dubur).

Det har de gjort med følgende beviser:

- At Allahs sendebud (fred være med ham) ikke har forbudt noget af det. Hvis noget af det var forbudt, ville vi have vidst det fra Quran og hadith, ligesom Allahs sendebud (fred være med ham) har forbudt analsex og sagt at der er en forbandelse for den, der laver analsex (leveret af Bukhari m.fl.). Derfor er tilladelse udgangspunktet for seksuel kontakt, så længe der ikke er forbud.

- At Allah har givet os lov i Al-Quran til at komme nær vores hustruer med de stillinger og metoder, vi har lyst til. Det siger verset: Al-Baqara:223. Ibn Abbas, den berømte kyndige forklarer, at Quranen siger: "I kan gøre det forfra, liggende, siddende, bagfra i skeden osv." Verset blev åbenbaret fordi jøderne havde den opfattelse, at hvis en mand kom nær sin hustru fra andre sider end forfra, så ville barnet blive skeløjet. Verset fjernede tvivlen og gav tilladelse.

- Vores store respekterede lærde har flere gange skrevet og besvaret spørgsmål af denne art, og hvor de udtrykker tilladelse for alt undtagen følgende:

a) Analsex
b) Seksuel kontakt mellem en mand og flere af sine hustruer samtidig, hvor de kan se hinandens kønsdele og kroppe.
c) Hvis kvinden er under menstruation eller barsel
d) Sex uden for et ægteskab
e) At se på andre, der laver samleje eller viser kroppe.

Ellers er man inshallah fri til at lave det, man selv og sin hustru kan acceptere. Det er vigtigt, at begge parter kan finde sig til rette med det. Desuden er det vigtigt at stimulere følelserne før selve samlejet, som verset Al-Baqara 223 hentyder til ved at sige: "Og forbered (kontakten) for jer selv" (løs oversættelse). Profetens venner forklarer, at Quranen har sagt: "Forberedelsen er kysset, berøringen o.l." - se Ibn khathir.

Din kone er stadig din kone, selvom du har brugt finger, og hvis man - må Allah forbyde det – har lavet analsex, så er hun stadig din kone. Det er dog en stor synd, som man skal spørge Allah om tilgivelse for og stoppe med omgående.

Til sidst skal man huske, at Allah har givet os nok i det tilladte, og der er ingen grund til at søge det forbudte: "Og frygt Allah, og husk at I vil møde Allah" Al-Baqara:223. sådan slutter det selv samme vers, der taler om samleje med hustru.

Må Allah lede mig - og jer - til det rette og give os frygten for Ham og give os beskyttelse for vores synder og tilgivelse for vores fejl. Allah ved bedst!

Salam aleikum wa rahmatu Allah

Din bror

Ahmad Akkari

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.

Besøg "Religiøse svar" og læs flere religiøse holdninger til spørgsmål om seksualitet, eller klik på de sidste nye svar om emnet - se henvisninger herunder.