- Jeg får tvangstanker, når jeg vil bede

Der er også tider, hvor jeg begynder at bande til Gud inde i mit hovede lige pludselig, skriver en læser. - Foto: Foto: sxc.hu

Bed Allah om hjælp. Og du bør nok søge en god muslimsk ven, som kan støtte dig og hjælpe dig ud af tvangstankerne, skriver Ahmed Akkari til en læser

Spørgsmål:

Jeg skriver til dig i håb om, at du kan hjælpe mig. Jeg er en muslimsk pige som har nogle tvangstanker, som hele tiden dukker op. Jeg vil gerne begynde at bede og tage tørklæde på, men hver gang jeg tænker på det, dukker der tvivl op om Guds eksistens osv.

Det gør mig rigtig bange, fordi jeg begynder at blive tvivl om, jeg tror på det. Der er også tider, hvor jeg begynder at bande til Gud inde i mit hovede lige pludselig. Og så begynder jeg at skændes med mig selv: Det her, det må du ikke, og så siger jeg: A3uzu billah men al shaitan el rajeem.

Mit spørgsmål lyder: Kan jeg risikere, at Gud straffer mig for det, og hvad kan jeg gøre for at komme af med de tanker?

Svar:

Kære spørger,

Det du lider af, er det, som kaldes for waswasa. Det er en tilstand, hvor man har tvangstanker om en bestemt ting. Det kan f.eks. være indenfor renlighed, hvor en person vasker sig igen og igen og har tvangstanker om, at han/hun stadig er uren.

Det kan være tvangstanker under bøn, hvor en person forestiller sig, at han/hun ikke gør bønnen godt nok og at han/hun ikke får gennemført bønnen rigtig.

Det du lider af, er tvangstanker om Allahs eksistens.

Det skete på Mohammads tid (Allahs fred og velsignelser tilkommer ham) at en person sagde, at han led af dette. Manden spurgte: O Allahs sendebud: Satan hvisker til mig: Hvem har skabt det der? Hvem har skabt det der? Indtil han får mig til at tænke: Hvem har skabt Allah?

Allahs sendebud (Allahs fred og velsignelser tilkommer ham) svarede ham: Det er waswas, og når du har det sådan, så sig Allah er min Herre og skaber og stop med at tænke på det.

Allah straffer os ikke for at tænke på noget, som vi ikke må. Det siger Mohammad (Allahs fred og velsignelser tilkommer ham) i en beretning:

Allah har tilgivet muslimerne, hvad de måtte tænke i sig selv. Det Allah kan straffe for er, hvis det bliver til tale eller handling.

Så du behøver ikke være bange for, at Allah vil straffe dig fordi du har tvivl og tvangstanker, for Allah er Nådig og Barmhjertig.

I Koranen er der flere steder, hvor Allah giver argumenter for Sin eksistens til mennesker, der tvivler eller ikke tror. Det betyder jo, at Allah taler gennem Koranen til alle de mennesker der tvivler eller benægter.

Det er svært ikke at lægge mærke til det, for det findes mange steder i Koranen. Et kendt eksempel er fra vor fader Ibrahim, som viser sin tvivl og beder Allah om at give ham vejledning, som i kapitel 2.

Et andet eksempel: Allah siger: Hvordan benægter I Allah og I var døde, men Vi gjorde jer levende, og Vi vil derefter lade jer dø og så lade jer genopstå? Kapitel 2:vers 16.

I kapitlet Al-Tuur: Er de da skabt af ingenting eller er det dem, som har skabt? Eller er de ejere kongedømmet i himlen og jorden; men de er blot tvivlere!

Så som du kan se af dette og en række andre tekststeder, så er Allah Tålmodig over for de mennesker, som tvivler, og giver dem mulighed for at få tænkt over tingene. Koranen taler til dem og gør dem opmærksom. Den giver dem beviser og stiller dem udfordringer.

Og hvis I er i tvivl om det, Vi har åbenbaret vor tjener, så kom med et kapitel lig den, hvis I taler sandt. Men hvis I ikke gør, og I vil ikke kunne gøre det, så frygt dog Ilden, hvis brændsel er mennesker og sten! Kapitel 2.

Argumenterne er mange og beviserne er mange, og jeg vil anbefale dig at søge de argumenter, som gør at du forstår, hvem Allah er, og hvorfor vi ikke kan andet end at være sikre på, at Allah er til.

En god bog er f.eks. Generel Introduktion til Islam af Ali Tantawi, som du nok kan finde hos islamguide.dk. Ellers er der mange steder på nettet, hvor der står meget om Allah og hvorfor det er logisk, naturligt og rigtigt at tro.

Så siger du, at du hører dig selv bande og sige grimme ting om Allah, og det er et tegn på, at Satan har godt gang i at hviske til dig. Det må du stoppe med, men viden er en vigtig hjælp for dig, for jo mere du ved om Allah, jo nemmere er det også at kunne elske Allah og have Ærefrygt i hjertet for ham.

Jeg anbefaler dig at lave en fri bøn (dua) til Allah om at Allah må hjælpe dig igennem og du bør nok søge en god muslimsk ven, som også kan støtte dig og hjælpe dig ud af tvangstankerne. Det er jo godt, at du i forvejen kæmper imod disse tvangstanker i dig selv, og du må ikke give op.

Det er meget vigtigt, at du bliver ved med at kæmpe imod disse tanker og at du ikke stopper med at fortryde, hver gang du har disse tvangstanker.

Jeg beder til Allah, den Nådige, den Barmhjertige, den Hjælpende om at give dig vejledning og ro i hjertet og i sindet og om at lede dig på vej.

Med venlig hilsen
Ahmed Akkari
Lærer og tidligere imam

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.